Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör följdfrågor företaget" | 2015 | 8 träffar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Alkoholskatt / Godkända aktörer / Skattebefriade förbrukare
i 31 e § LAS . En förutsättning är att företaget hela tiden äger varorna. Om äganderätten övergår är det inte längre det uppdragsgivande företaget som använder varorna. I de fall ett företag anlitar ett annat företag för att, i dennes lokaler
Saknas: följdfrågor svar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Alkoholskatt / Godkända aktörer / Upplagshavare
tid bör därför kunna utgöra grund för återkallelse av godkännande som upplagshavare eller registrerad varumottagare” (jfr prop. 2009/10:40 s. 177 jämförd med s. 188 ). Rättsfall Kammarrätten har i ett antal mål prövat frågan om lämplighet
Saknas: följdfrågor svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Distansförsäljning – representant när säljaren är etablerad i Sverige
av Skatteverket. Sådant godkännande får ges när säljaren ställt säkerhet för skatten. Representanten ska enligt fullmakt av säljaren som ombud för denne svara för redovisningen av skatt och i övrigt företräda säljaren i frågor som gäller skatt enligt LTS, LAS
Saknas: följdfrågor företaget
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Möjlighet att godkännas både som upplagshavare och som skattebefriad förbrukare
är godkänd som upplagshavare grund för att avslå en sådan ansökan. Om ett företag godkänns både som upplagshavare och som skattebefriad förbrukare anser Skatteverket att företaget ska ha kännedom om, och ha underlag för kontroll av, i vilken egenskap varor
Saknas: följdfrågor svar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Alkohollag (2010:1622)
på fartyg, luftfartyg eller järnvägståg (trafikservering), meddelas dock av den kommun där det företag som vill bedriva serveringen har sitt säte, eller där den person som vill bedriva serveringen har sitt hemvist. Har företaget inte säte inom landet
Saknas: bör följdfrågor
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 389/2012 av den 2 maj 2012 om administrativt samarbete i fråga om punktskatter och om upphävande av förordning (EG) nr 2073/2004
till. Mot bakgrund av de erfarenheter som gjorts och den senaste tidens utveckling är det nödvändigt att ändra förordningen på flera punkter. Med tanke på det stora antal ändringar som är nödvändiga bör förordningen av tydlighetsskäl ersättas med en ny förordning. (2
Saknas: följdfrågor företaget
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS FORORDNING (EEG) nr 2913/92 av den 12 oktober 1992 om inrättandet av en tullkodex för gemenskapen
i kraft före den 1 januari 1995. Med hänsyn till utrikeshandelns utomordentliga betydelse för gemen skapen, bör tullformaliteter och tullkontroller avskaffas eller åtminstone inskränkas så mycket som möjligt. Det är viktigt att säkerställa en enhetlig
Saknas: följdfrågor
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS FORORDNING (EEG) nr 2913/92 av den 12 oktober 1992 om inrättandet av en tullkodex för gemenskapen
i ett stort antal gemen skapsförordningar och gemenskapsdirektiv, i en tullkodex. Denna åtgärd är av grundläggande betydelse för den inre marknaden. Med hänsyn till utrikeshandelns utomordentliga betydelse för gemenskapen, bör tullformaliteter
Saknas: följdfrågor