Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör fråga överklagandet" | 2015 | 1989 träffar
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
är rättsläget oklart. I avvaktan på ett klargörande, bör Skatteverket agera på följande sätt när myndigheten föreläggs av en domstol att yttra sig i ett överklagat utmätningsmål som enbart avser förrättningskostnader: Om överklagandet rör kostnader som hänför
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
begränsas till tre år första gången det meddelas för ett visst företag och om tillståndet förnyas för samma företag bör det kunna medges för ytterligare fem år i taget. 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska en anmälan enligt 7 kap. 3 a § respektive
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / EU:s insolvensförordning - fråga om en i Sverige folkbokförd person haft sina huvudsakliga intressen (COMI) här.
inte kan anses tillräcklig för att bryta presumtionen. Det bör dock observeras att även i denna situation ligger, på grund av presumtionsregeln, bevisbördan i grunden kvar på svaranden. Att det i HD-fallet från 2009 var fråga om en svensk medborgare
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
Skatteverket inhämta yttrande över tilltänkta nackdelsbeslut ( 40 kap. 2 § SFL ). Bestämmelsen innebär att kommunikation ska ske i fråga om Skatteverkets argumentation inför det kommande beslutet. Enkelt uttryckt ska den som ärendet gäller få tillfälle
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningssäkring / När ska Skatteverket senast besluta om skatten eller ansöka om företrädaransvar?
om de underliggande fordringarna görs så snabbt att tidsfristerna kan hållas. Besluta om skatt eller avgift inom sex månader Ett beslut om betalningssäkring är en ingripande åtgärd i den enskildes ekonomiska förhållanden. Verkningarna av ingreppet bör begränsas
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Inbetalning och återbetalning / Kvittning / Civilrättsliga principer
eller fastställd genom en exekutionstitel för att en kvittning ska få ske. Skatteverket bör dock vara försiktig med att genomföra kvittning enligt civilrättsliga principer om statens motfordran är tvistig. I ett fall från år 2005 har HFD haft denna fråga uppe
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Förvaltning och tillsyn / Förvaltning av ett konkursbo
kan befullmäktiga en annan person att utföra vissa åligganden, t.ex. sluta avtal eller föra talan i rättegång på boets vägnar. Förvaltaren bör dock alltid själv ta ställning till mera betydelsefulla frågor. Vidare får förvaltaren inte delegera frågor som innefattar
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Rättegångskostnader
till redan före rättegången ( NJA 1962 s. 658 ). Återkallelse efter betalning, kvittning av konkursfordran När Skatteverket återkallar en konkursansökan bör frågor om hur rättegångskostnaderna ska hanteras sällan uppkomma. I många fall beror återkallelsen
/ Vägledning / 2015 / Folkbokföring / Flytta inom Sverige / Barns folkbokföring
att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter vårdnadshavarna gemensamt. Skatteverkets bedömning om var barnet bör folkbokföras ska normalt grunda sig på föräldrarnas uppgifter om barnets boende. Om vårdnadshavarna samstämmigt uppger
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
beslut som ska omprövas. Inte heller finns det, till skillnad från efterbeskattning, något som hindrar att Skatteverket omprövar samma fråga flera gånger under de två första åren (jfr. 66 kap. 28 § 1 SFL ). Den subjektiva och den objektiva bevisbördan