Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör fråga målet" | Vägledning | 2017 | 11 träffar
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Vad är en inkomst enligt skatteavtal?
av det aktuella slaget ska omfattas av avtalet. Schablonintäkt på uppskovsbelopp omfattas därför inte av avtalet ( HFD 2012 ref. 60 ). Målet gällde det nordiska skatteavtalet men samma bedömningsprincip är tillämplig när det gäller andra skatteavtal
Saknas: bör svar
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Tolkning av skatteavtal
. Bakgrund och utgångspunkter När ett skatteavtal har införlivats med svensk rätt genom en lag om skatteavtalet gäller avtalstexten som svensk lag. Eftersom lagens innehåll utgörs av avtalstexten blir tolkningen av lagen huvudsakligen en fråga om tolkning
Saknas: målet
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
i den egna staten. Bestämmelserna i punkt 1 gäller oavsett om personen i fråga har hemvist i en avtalsslutande stat eller inte och således oberoende av om avtalet (enligt bestämmelsen i artikel 1 i OECD:s modellavtal) i övrigt är tillämpligt på personen
Saknas: svar
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 3 Allmänna definitioner
Punkt 1 I punkt 1 a definieras avtalets geografiska tillämpningsområde. Bestämmelsen saknar motsvarighet i OECD:s modellavtal. Åland omfattas numera även i fråga om den finska kommunalskatten ( 1 § lagen [1996:1512] om dubbelbeskattningsavtal
Saknas: målet svar
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 18 Pensions
från pensionsförsäkring och individuellt pensionssparande ska anses som livränta enligt artikel 18 i 1983 års skatteavtalet med Storbritannien och Nordirland ( HFD 2012 ref. 4 ). I artikelns punkt 4 finns en definition av begreppet livränta. Den centrala frågan i målet
Saknas: bör svar
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 9 Associated Enterprises
att den justering som gjorts av A:s inkomst inte är armlängdsmässig. En avtalsslutande stat är således endast skyldig att justera det närstående företagets inkomst om staten i fråga anser att den i den andra staten gjorda justeringen är berättigad både i princip
Saknas: målet svar
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 4 Resident
” i artikel 4 punkt 1 i skatteavtalet mellan de nordiska länderna ( SFS 1996:1512 ) extensivt. I målet var det fråga om en norsk stiftelse som bedrev undervisnings- och förlagsverksamhet. Den var ett skattesubjekt i Norge men var skattebefriad
Saknas: bör svar
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 15 Income from employment
för att arbete ska anses vara utfört i en annan avtalsslutande stat än personens hemviststat ( HFD 2012 ref. 18 ). Målet gällde en person som hade hemvist i Sverige enligt det nordiska skatteavtalet men hade en finsk arbetsgivare och utförde en stor del
Saknas: bör svar
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 7 Business profits
i annan stat utlöser beskattning av en icke realiserad värdestegring kan, om själva försäljningen sker först ett senare år, detta innebära en överbeskattning, OECD:s kommentarer punkterna 21 och 22 . Staterna bör då lösa problemet genom en ömsesidig
Saknas: målet svar
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 13 Capital gains
(Inkomst av rörelse) bör således tillämpas mutatis mutandis (med vederbörliga ändringar) utan uttrycklig hänvisning till dem. Punkt 3 Skepp och luftfartyg Punkt 3 behandlar vinst som uppkommer vid avyttring av skepp eller luftfartyg i internationell trafik
Saknas: målet svar