Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör fråga" | Vägledning | 2015 | 16 träffar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
mot ersättning är det enligt direktivet fråga om kommersiellt ändamål. Även om det inte direkt uttalas i direktivet, bör ersättningen dock vara av en viss storlek för att ändamålet ska anses som kommersiellt. En rent symbolisk ersättning kan inte anses innebära
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Säkerhet – uppskovsbränslen / Säkerhet vid distansförsäljning
§ andra stycket LSE ). Säkerheten ska ställas innan bränslet avsänds från det andra EU-landet ( prop. 2009/10:40 s. 168 ). De distansförsäljare som berörs förutsätts sälja bränsle till Sverige med viss regelbundenhet och de bör därför hos Skatteverket
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattskyldighet för uppskovsbränslen / Distansförsäljning till Sverige
. Representanten ska också företräda säljaren i övriga frågor som gäller skatt enligt LSE. Underlag för kontroll av skatteredovisningen ska finnas tillgängligt hos representanten ( 4 kap. 9 a § första stycket LSE ). Däremot är representanten inte skattskyldig
Saknas: bör
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Lagerhållare
omfattande vid godkännande av den som avser att vara upplagshavare än för den som avser att vara registrerad varumottagare (jfr prop. 2009/10:40 s. 164 ). På motsvarande sätt bör omfattningen av lämplighetsprövningen av den som ansöker om godkännande
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Tillfälligt registrerad varumottagare
jämförd med s. 191 ). Det anges dock i förarbetena att för tillfälligt registrerade varumottagare bör slarv med mottagningsrapporter i EMCS påverka möjligheten att på nytt bli godkänd som tillfälligt registrerad varumottagare (jfr prop. 2009/10:40 s. 177
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Upplagshavare
av ett nytt bränsle. Ett fall där bestämmelsen om bearbetning bör kunna komma ifråga, är för de näringsidkare som omförpackar bränslen i skattefria småförpackningar om högst en liter ( prop. 1994/95:54 s. 106 ). Bestämmelsen i punkten 2 innebär en möjlighet
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Skattebefriade förbrukare
att vara registrerad varumottagare (jfr prop. 2009/10:40 s. 164 jämförd med s. 187 ). På motsvarande sätt bör omfattningen av lämplighetsprövningen av den som ansöker om godkännande som skattebefriad förbrukare anpassas efter vad som är relevant för en sådan aktör
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Registrerad varumottagare
tagits emot på föreskrivet sätt. Systematisk, eller regelmässigt, upprepad underlåtenhet att sända mottagningsrapport inom föreskriven tid bör därför kunna utgöra grund för återkallelse av godkännande som upplagshavare eller registrerad varumottagare
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattskyldighetens inträde för uppskovsbränslen
en oegentlighet ska beskattning i stället ske enligt bestämmelserna i 4 kap. 2 § LSE (prop. 2009/10:40 s. 171). Ansvaret ligger på den avsändande upplagshavaren att förvissa sig om att mottagaren har rätt att ta emot bränsle under skatteuppskov. Då det är fråga
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattskyldighet för uppskovsbränslen / Undantag från skattskyldighet i vissa fall
av de aktuella bränslena endast kommer i fråga i de fall införseln sker med tankfordon som används vid yrkesmässig handel med bränslet, dvs. med ett tankfordon med fasta tankar. Detta gäller även om ett annat transportsätt i och för sig rent allmänt
Saknas: svar