Filtrera på område
Sökresultat: "Resor bör fråga" | 2020 | 12 träffar
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 3 Allmänna definitioner
Punkt 1 I punkt 1 a definieras avtalets geografiska tillämpningsområde. Bestämmelsen saknar motsvarighet i OECD:s modellavtal. Åland omfattas numera även i fråga om den finska kommunalskatten ( 1 § lagen [1996:1512] om dubbelbeskattningsavtal
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 3 General definitions
i punkterna 6.2–6.4 i OECD:s kommentar till artikeln) . Högsta förvaltningsdomstolen har ansett att bedömningen av om det är fråga om internationell trafik ska göras resa för resa och att det ska förekomma transport av gods eller passagerare under resan ( HFD
Saknas: bör
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Särskilt om vissa skatteavtal
och rederiet respektive flygbolaget inte har hemvist i den staten (artikel 3 punkt 1 h). Om det inte är fråga om internationell trafik under vissa resor (se definitionen i artikel 3 punkt 1 h) – Internationell trafik ovan) ska artikel 14 punkt 1 eller 2
Saknas: bör
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Tolkning av skatteavtal
och utgångspunkter för tolkningen När ett skatteavtal har införlivats i svensk rätt genom en lag om skatteavtalet gäller avtalstexten som svensk lag. Tolkningen av en sådan lag blir i praktiken en fråga om tolkning av det bakomliggande avtalet. Denna avtalstolkning
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
hinder mot att en avtalsslutande stat behandlar utländska medborgare bättre än egna medborgare. Punkt 1 gäller oavsett om personen i fråga har hemvist i en avtalsslutande stat eller inte och således oberoende av om avtalet i övrigt är tillämpligt
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 9 Associated Enterprises
upp i exemplet ovan behöver stat B inte minska B:s inkomst om stat B inte anser att stat A:s justering av inkomsten är armlängdsmässig. En avtalsslutande stat är således endast skyldig att justera det närstående företagets inkomst om staten i fråga anser
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 15 Income from employment
uthyrda till föreningen av ett utländskt företag. Fråga var om föreningen varit att anse som den verklige arbetsgivaren vid tillämpningen av den numera upphävda lagen (1981:691) om socialavgifter och därför haft skyldighet att betala arbetsgivaravgifter
Saknas: bör
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 13 Capital gains
av rörelse) bör således tillämpas mutatis mutandis (med vederbörliga ändringar) utan uttrycklig hänvisning till dem ( punkt 25 i kommentaren till artikel 13 ). Punkt 3 Skepp och luftfartyg Punkt 3 behandlar vinst som uppkommer vid avyttring av skepp
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 5 Permanent establishment
När medför en anställds arbete i hemmet att ett utländskt företag får fast driftställe? Varken företaget eller arbetets art kräver att den anställda arbetar hemifrån. Därför bör hemarbetet i normalfallet inte leda till att det utländska företaget får fast
Saknas: Resor
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Betydelsen av reservationer, anmärkningar och ståndpunkter i OECD:s modellavtal
bilaterala avtal, bör ansluta sig till OECD:s modellavtal som det tolkas utifrån kommentarerna och med hänsyn tagen till de reservationer som finns där. Det står vidare i samma punkt att ländernas skattemyndigheter bör följa dessa kommentarer
Saknas: Resor