Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör frågeställningar fyra åtta" | 2015 | 230 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets information om värdering av bilförmån för beskattningsåret 2015
. Det lägsta värde som får användas som nybilspris vid värdering av bilförmån för bilmodell som är sex år gammal eller äldre (tillverkningsår 2009 och äldre) är fyra prisbasbelopp, se avsnitt 3.3.2. Ett nybilspris beräknat till fyra prisbasbelopp bör kunna
Saknas: frågeställningar svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ytterligare frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.
, men även i skattebetalningslagen (1997:438), SBL och bokföringslagen (1999:1078), BFL. I skrivelsen från 2004-01-28 har redogörelse lämnats för sex olika frågeställningar. Nedan lämnas ytterligare redogörelse på olika frågor, vilka redovisas under olika
Saknas: fyra åtta
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Förvaltning och tillsyn / Förvaltning av ett konkursbo
kan befullmäktiga en annan person att utföra vissa åligganden, t.ex. sluta avtal eller föra talan i rättegång på boets vägnar. Förvaltaren bör dock alltid själv ta ställning till mera betydelsefulla frågor. Vidare får förvaltaren inte delegera frågor som innefattar
Saknas: fyra åtta
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Koncerninterna tjänster
Två frågeställningar är centrala när det gäller koncerninterna tjänster: 1) om en tjänst överhuvudtaget har tillhandahållits, och 2) vad det armlängdsmässiga priset i så fall är. Tjänster i OECD:s riktlinjer (kapitel VII) I kapitel VII i OECD:s
Saknas: svar åtta
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Indelning av byggnader och mark / Byggnadstyper
fungerande enheter i rad, och består av två tvåbostadshus i mellanlamellerna och två enbostadshus på gavlarna. De fyra enheterna bör i detta fall indelas som tre byggnader. För indelning i hyreshus förutsätts minst två delar med tvåbostadslägenheter
Saknas: frågeställningar svar
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Indelning av byggnader och mark / Ägoslag
tillämpar 2-hektarsregeln kan följande schema med frågeställningar användas. Schemat avser en fastighet som är bebyggd med småhus: Frågeställning Svar Indelas som 1) Finns det på fastigheten någon del som utgör lant-bruksmark (åker, bete, skog
Saknas: fyra åtta
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Skatteflykt och verklig innebörd / Rättshandlingars verkliga innebörd
inte att omständigheterna var sådana att avtalen skulle frångås. Man uttalade följande: Av det sagda framgår att skäl kan anföras för att ge avtalen en annan innebörd än den deras utformning anvisar. Dessa skäl har emellertid inte den styrka som enligt det föregående bör
Saknas: svar åtta
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Värdefaktorer och riktvärde / Tomtmark på lantbruksenhet
klasser (VA-klasser) fastighetsrättsliga förhållanden: två klasser för värderingsenheter belägna i grupphusområde och tre klasser för övriga värderingsenheter (FR-klasser) typ av bebyggelse: tre klasser (bebyggelseklasser) närhet till strand: fyra klasser
Saknas: frågeställningar åtta
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
är obetydliga jämfört med föreningens ideella verksamhet. Exempel på verksamheter som inte ansetts gynna medlemmarnas ekonomiska intressen Högsta förvaltningsdomstolen har i ett antal mål prövat denna frågeställning. När det gäller PRO i Uppsala län respektive
Saknas: åtta
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / AVSLUTAS 2020 Det statliga förvaltningssystemet / Justitiekanslern och justitieombudsmannen
med instruktion för Justitiekanslern och 3 § lagen om justitiekanslerns tillsyn ). JK har också tillsyn över kommunala myndigheter och andra myndigheter som inte är statliga samt tjänstemän och andra befattningshavare vid dessa myndigheter. JK bör inte ingripa
Saknas: frågeställningar åtta