Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör ft hänseenden målet" | Punktskatter och trafikskatter | 2021 | 7 träffar
/ Vägledning / 2021 / Punktskatter & trafikskatter / Naturgrusskatt
1995:67 s. 30 ). Enligt förarbetena bör ändå svallgrusavlagringar från morän omfattas av naturgrusskatten, medan jordarterna silt och ler undantas (jfr prop. 1995/96:87 s. 22 ). Vad innebär utvinning för markinnehavarens husbehov? En grundläggande
Saknas: ft målet
/ Vägledning / 2021 / Punktskatter & trafikskatter / Reklamskatt / Allmänt om olika begrepp i RSL / Annons
trycksak för annans räkning följa med tidningen som bilaga. Beskattningen bör i dessa fall omfatta det vederlag som utgår för bilagans offentliggörande. Den för vars räkning bilaga till huvudtrycksak framställts kan tänkas låta annan införa reklam i bilagan
Saknas: ft hänseenden
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 389/2012 av den 2 maj 2012 om administrativt samarbete i fråga om punktskatter och om upphävande av förordning (EG) nr 2073/2004
i förordning (EU) nr 182/2011. (23) Det är nödvändigt att övervaka och utvärdera hur denna förord ning fungerar. Medlemsstaterna bör därför inhämta statistik och andra upplysningar och kommissionen bör utarbeta regelbundna rapporter. (24) Eftersom målet
Saknas: ft hänseenden
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG av den 23 april 2009 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor och om ändring och ett senare upphävande av direktiven 2001/77/EG och 2003/30/EG
från förnybara energikällor. (16) Målet på 10 % energi från förnybara energikällor inom transport sektorn bör däremot gälla för varje enskild medlemsstat för att garantera enhetliga drivmedelsspecifikationer och trygga tillgång en. Eftersom det finns
Saknas: ft hänseenden
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) 2018/858 av den 30 maj 2018 om godkännande av och marknadskontroll över motorfordon och släpfordon till dessa fordon samt av system, komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för sådana fordon, om ändring av förordningarna (EG) nr 715/2007 och (EG) nr 595/2009 samt om upphävande av direktiv 2007/46/EG
av tekniska tjänster, liksom förfarandena för utökning och förnyelse, bör medlemsstaterna samarbeta med varandra och med kommissionen. Medlemsstaterna bör samråda med varandra och med kommissionen i frågor av allmän betydelse för denna förordnings genomförande
Saknas: ft
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/87/EG av den 13 oktober 2003 om ett system för handel med utsläppsrätter för växthusgaser inom gemenskapen och om ändring av rådets direktiv 96/61/EG
kan inte ändras genom kom mittéförfarandet. Ändringar för perioder efter 2012 bör endast göras genom medbeslutande. (30) Eftersom målet att upprätta gemenskapens system inte i tillräcklig utsträckning kan uppnås av medlemsstaterna och det på grund
Saknas: ft hänseenden
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/46/EG av den 5 september 2007 om fastställande av en ram för godkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon samt av system, komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för sådana fordon
icke vä sentliga delar, bör de antas i enlighet med det föreskrivande för farandet med kontroll i artikel 5a i det beslutet. ▼B 2007L0046 — SV — 01.07.2016 — 018.001 — 7 ( 1 ) EUT L 171, 29.6.2007, s. 1. (23) Eftersom målet för detta direktiv, nämligen
Saknas: ft hänseenden