Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör fyra företag två" | 2017 | 844 träffar
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Begränsningar i avdragsrätten för ränta på vissa skulder
§ andra stycket IL ). Det innebär att även staten, kommuner och landsting kan anses ingå i en intressegemenskap. Fysiska personer kan inte ingå i intressegemenskapen, men två företag som ägs av samma fysiska personer är i intressegemenskap med varandra
/ Vägledning / 2017 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skatteplikt och undantag / Undantag från skatteplikt / Finansiella tjänster / Värdepappershandel och jämförbar verksamhet
värdepappersförvarare, dvs. ett företag som har auktorisation att kontoföra finansiella instrument i avstämningsregister (jfr lag [1998:1479] om kontoföring av finansiella instrument ), kan tillhandahålla tjänster som omfattas av undantaget från skatteplikt. Tjänster
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Återvinning i konkurs och ställande av säkerhet / Förutsättningar för att återvinna rättshandlingar till ett konkursbo
intressenter. Dessa ska ha eller ha haft en väsentlig ekonomisk gemenskap med gäldenären. Det bör normalt vara fråga om ett förhållande där den närstående haft del i rörelsens ekonomiska vinst eller förlust. De flesta kopplingar mellan företag täcks in
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
på detta är när det gäller att avgöra till vilket av två beskattningsår en oredovisad inkomst är hänförlig. Om ett betalningssäkringsbeslut har avsett år 1 och det senare visar sig att inkomsten i stället avser år 2, bör ersättning kunna vägras. Detsamma kan gälla om två
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
som bör vara avgörande för skattegynnandet och inte i vilken organisationsform som verksamheten drivs ( prop. 2013/14:1 s. 286–287 ). Med gemensamma ändamålsbestämmelser uppnås neutrala skattekonsekvenser, om t.ex. en stiftelse främjar en verksamhet
/ Vägledning / 2017 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
att uppfylla EU-rättens särskilda regler om statligt stöd. De särskilda reglerna gäller dels regler om offentliggörande och information på en övergripande webbplats , dels begränsningar till att inte ge statligt stöd till företag som är i svårigheter
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilka tax rulings (förhandsbesked) ska Skatteverket lämna information om enligt Action 5 i OECD:s/G20:s BEPS-projekt?
. Baserat på den vägledning som lämnas i Slutrapporten anser Skatteverket att följande besked om ränteavdragsbegränsningsreglerna i 24 kap. 10 a – 10 f §§ IL skulle kunna bli föremål för informationsutbyte: Skatteverkets svar på frågor där det företag
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Utgifter för dator och telefon i enskild näringsverksamhet
att användas i verksamheten under hela den ekonomiska livslängden. Datorns ekonomiska livslängd uppgår till fyra år och telefonens till två år. Utgifterna för varje tillgång understiger ett halvt prisbasbelopp exklusive mervärdesskatt. Näringsidkaren
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentet och Rådets förordning (EU) nr 168/2013 av den 15 januari 2013 om godkännande av och marknadstillsyn för två- och trehjuliga fordon och fyrhjulingar
. Det är lämpligt att fastställa tekniska specifikationer som tillverkarnas webbplatser bör följa liksom riktade åtgärder som säkerställer rimlig tillgång för små och medelstora företag. (20) För att säkerställa enhetliga villkor för genomförandet
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Riksdagsordning (2014:801)
skäl medger en utsträckning av tiden till fyra minuter. Varje talare kan få avge två repliker på samma anförande. Har talmannen redan beviljat en talare rätt till replik, får talaren yttra sig innan ett statsråd håller ett anförande som bryter