Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör fyra handelsdeklaration två" | 2018 | 8 träffar
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Alkoholskatt / Godkända aktörer / Upplagshavare
underlåtenhet att sända mottagningsrapport inom föreskriven tid bör därför kunna utgöra grund för återkallelse av godkännande som upplagshavare eller registrerad varumottagare. Rättsfall om lämplighet Kammarrätten har prövat frågan om lämplighet
Saknas: handelsdeklaration svar
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Alkoholskatt / Skattskyldighet / Den som för in eller tar emot beskattade varor från ett annat EU-land på annat sätt än genom distansförsäljning
259,28 liter öl. NN uppgav att han och fyra andra personer hade handlat varorna för personligt bruk inom EU och själva fört in varorna till Sverige. NN uppgav vidare att han var ägare till ca en femtedel av varorna. Kammarrätten har på begäran av NN
Saknas: handelsdeklaration svar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1998:506) om punktskattekontroll av transporter m.m. av alkoholvaror, tobaksvaror och energiprodukter
eller delvis om det framstår som oskäligt att ta ut ersättning. Lag (2012:679) . 8 § En transportkontroll får inte pågå längre än sex timmar eller, i fall som avses i 1 a §, längre än fyra timmar. Om den som har skyldigheter enligt 6 eller 7 § inte fullgör
Saknas: bör handelsdeklaration
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Alkohollag (2010:1622)
anskaffar, överlämnar eller bjuder på alkoholdrycker i strid med 3 kap. 9 § döms för olovligt anskaffande av alkoholdrycker till böter eller fängelse i högst två år eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst fyra år. 8 § Den som uppsåtligen
Saknas: bör handelsdeklaration
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 389/2012 av den 2 maj 2012 om administrativt samarbete i fråga om punktskatter och om upphävande av förordning (EG) nr 2073/2004
till. Mot bakgrund av de erfarenheter som gjorts och den senaste tidens utveckling är det nödvändigt att ändra förordningen på flera punkter. Med tanke på det stora antal ändringar som är nödvändiga bör förordningen av tydlighetsskäl ersättas med en ny förordning. (2
Saknas: fyra handelsdeklaration
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS DIREKTIV 2008/118/EG av den 16 december 2008 om allmänna regler för punktskatt och om upphävande av direktiv 92/12/EEG
ändringar är nödvändiga bör direktivet för tydlighetens skull ersättas. (2) Villkoren för uttag av punktskatt på de varor som omfattas av direktiv 92/12/EEG, nedan kallade punktskattepliktiga varor, bör, för att säkerställa att den inre marknaden fungerar
Saknas: handelsdeklaration svar
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Rådets direktiv 92/83/EEG av den 19 oktober 1992 om harmonisering av strukturerna för punktskatter på alkohol och alkoholdrycker
. Beträffande öl, vin och andra jästa drycker är det tillrådligt att tillåta medlemsstaterna att skattebefria hemgjorda produkter som inte är fram- ställda i kommersiellt syfte. I princip bör medlemsstaterna tillämpa en enda skattesats per hektoliter färdig
Saknas: handelsdeklaration svar
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / KOMMISSIONENS FÖRORDNING (EG) nr 684/2009 av den 24 juli 2009 om genomförande av rådets direktiv 2008/118/EG vad gäller datoriserade förfaranden för flyttning av punktskattepliktiga varor under punktskatteuppskov
användas i samband med så dan flyttning. (3) Eftersom flyttningarna ska åtföljas av ett elektroniskt administra tivt dokument bör särskilt form och innehåll för de meddelanden som utgör detta dokument fastställas. Det är också nödvändigt att fastställa
Saknas: fyra handelsdeklaration