Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör fyra medlen nio" | Punktskatter och trafikskatter | 2020 | 10 träffar
/ Vägledning / 2020 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
ges för flytande biodrivmedel och biogas som motorbränsle. Av förarbetena framgår följande: Enligt regeringens uppfattning bör med producent eller importör i detta lagstiftningsärende förstås den aktör som producerar eller importerar det färdiga
Saknas: medlen
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Spellag (2018:1138)
som är bosatt i Sverige. Representanten ska uppfylla de krav som anges i 1 och 2 §§. 5 § Licenshavaren ska utfärda fullmakt för representanten att i alla frågor som rör verksamheten enligt licensen företräda licenshavaren inför svenska myndigheter, handla
Saknas: bör nio
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Rådets direktiv 92/83/EEG av den 19 oktober 1992 om harmonisering av strukturerna för punktskatter på alkohol och alkoholdrycker
för fullständigt denaturerad alkohol och för dessas godkännande av övriga medlemsstater. Medlemsstaterna bör inte berövas medlen för att bekämpa sådant skatte- undandragande, skatteflykt eller missbruk som kan uppkomma på de områden där befrielserna gäller
Saknas: nio svar
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG av den 23 april 2009 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor och om ändring och ett senare upphävande av direktiven 2001/77/EG och 2003/30/EG
och fördelar med de ener gikällor som används. (28) Gemenskapen och medlemsstaterna bör arbeta för att minska den totala energianvändningen inom transportsektorn och förbättra transporternas energieffektivitet. De främsta medlen för att minska
Saknas: fyra nio
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / KOMMISSIONENS DELEGERADE FÖRORDNING (EU) 2018/273 av den 11 december 2017 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013 vad gäller ordningen för tillstånd för plantering av vinstockar, vinodlingsregistret, följedokument och certifiering, register över mottagna och avsända leveranser, obligatoriska deklarationer, anmälningar och offentliggörande av anmäld information, komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1306/2013 vad gäller relevanta kontroller och sanktioner, ändring av kommissionens förordningar (EG) nr 555/2008, (EG) nr 606/2009 och (EG) nr 607/2009 och om upphävande av kommissionens förordning (EG) nr 436/2009 och kommissionens delegerade förordning (EU) 2015/560
på fyra år som anges i den bestämmelsen bör de vinstockar som planterats på den aktuella arealen betraktas som plantering utan tillstånd. (8) Genom artikel 66.3 i förordning (EU) nr 1308/2013 ges medlemsstaterna möjlighet att begränsa återplanteringen
Saknas: medlen nio
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 952/2013 av den 9 oktober 2013 om fastställande av en tullkodex för unionen (omarbetning)
på den plats där den ekonomiska aktören är etablerad. (45) Det bör fastställas regler på unionsnivå om tullmyndig heternas förstöring eller bortskaffande på annat sätt av varor, eftersom detta avser frågor som hittills krävt na tionell lagstiftning. (46
Saknas: fyra medlen
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/87/EG av den 13 oktober 2003 om ett system för handel med utsläppsrätter för växthusgaser inom gemenskapen och om ändring av rådets direktiv 96/61/EG
miljöhandlingsprogrammet som fastställts genom Eu ropaparlamentets och rådets beslut nr 1600/2002 ( 5 ) anges det att klimatförändring är en prioriterad fråga för åtgärder och att ett system för handel med utsläppsrätter som omfattar hela gemen skapen bör upprättas
Saknas: medlen nio
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG av den 17 juni 1999 om avgifter på tunga godsfordon för användningen av vissa infrastrukturer
av dessa kostnader. 3. Avgift för externa kostnader som avser trafikrelaterade luftförore ningar ska inte tillämpas på fordon som uppfyller de strängaste euro- utsläppskraven förrän fyra år efter tillämpningsdagen för de bestämmel ser där dessa krav infördes. 4
Saknas: medlen nio
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG av den 17 juni 1999 om avgifter på tunga godsfordon för användningen av vissa infrastrukturer
- utsläppskraven förrän fyra år efter tillämpningsdagen för de bestämmel ser där dessa krav infördes. 4. Avgiften för externa kostnader ska fastställas av den berörda med lemsstaten. Om en medlemsstat utser en myndighet för detta syfte, ska myndigheten
Saknas: medlen nio
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/46/EG av den 5 september 2007 om fastställande av en ram för godkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon samt av system, komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för sådana fordon
i väsentliga avseenden. Eftersom ytterligare änd ringar skall göras, bör direktivet omarbetas för att skapa större klarhet. (2) För att gemenskapens inre marknad skall kunna upprättas och fungera väl bör medlemsstaternas godkännandesystem ersättas
Saknas: medlen nio