Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör fyra" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2021 | 31 träffar
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
i skatteförfarandelagen (SFL) som rör ärenden om betalningssäkring . Frågor om skadeståndsansvar kan också komma upp i samband med konkursärenden. Specialbestämmelser om konkursförvaltares och borgenärers skadeståndsansvar finns i konkurslagen (KonkL). Skadeståndsansvar
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
i vilken omfattning och på vilket sätt frågor från enskilda ska besvaras. I den mån det är möjligt och lämpligt bör Skatteverket lämna svar på frågor som rör verkets verksamhetsområde. Om Skatteverket inte kan eller bör svara på frågan ska verket meddela
Saknas: fyra
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
Saknas: fyra
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förhandsbesked i skattefrågor
? Förhandsbesked ska normalt gälla rättsfrågor där lagstiftning och praxis inte ger ett klart svar på vad som gäller. Ett förhandsbesked får inte gälla värderingsfrågor eller bevisfrågor. Förhandsbesked om inkomstskatt ska gälla frågor som har betydelse
Saknas: bör
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Serviceskyldighetens omfattning
:180 s. 291 ). Frågor till Skatteverket ska vara i direkt läsbar form Skatteverket svarar enbart på frågor som är direkt tillgängliga för myndigheten. Det ligger inte inom ramen för serviceskyldigheten ( 6 § FL ) eller kravet på tillgänglighet ( 7 § FL
Saknas: fyra
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
av att ärendet avslutas inom rimlig tid. Skatteverket ska noga pröva om det behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss. Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet ( prop. 2016/17
Saknas: fyra
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
beskattningsbara personen och Skatteverket måste ombudet finnas i Sverige. Den som enligt definitionen i 1 kap. 15 § ML själv är en utländsk beskattningsbar person kan därför inte godtas som ombud för en annan utländsk beskattningsbar person. Skatteverket bör
Saknas: fyra
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
kommunikation är 14 dagar men svarstiden bör uppgå till minst 5 dagar. Så kort tid ska användas med stor försiktighet och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar
Saknas: fyra
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Deklarationer och uppgiftslämnande / Inkomstdeklaration och särskilda uppgifter / När och var ska inkomstdeklaration lämnas?
( prop. 2010/11:165 s. 701 och 827 f ). Med hänsyn till hur deklarationstidpunkten för juridiska personer regleras bör uttrycket ”lämna inkomstdeklaration” i detta sammanhang vara liktydigt med att ”deklaration har kommit in”. Även deklarationsskyldiga
Saknas: svar
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / När ska uppgifter lämnas? / Vid vilken tidpunkt ska en rådgivare lämna uppgifter?
samarbete med klienten F. F beställer inte något råd, men E är proaktiv och skickar den 1 mars ett diskussionsunderlag till F som innehåller flera förslag om hur F:s skatt kan minskas. E beskriver olika alternativ i grova drag, men det kvarstår en del frågor
Saknas: bör