Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör hänseenden" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2015 | 11 träffar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
kap. 27 § SFL ). Vanligtvis lämnas den oriktiga uppgiften i en inkomstdeklaration eller i en skattedeklaration. Men som framgår av lagtexten kan den oriktiga uppgiften lämnas under hela förfarandet, exempelvis i ett svar på en förfrågan
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
inte är obegränsad Serviceskyldigheten är inte obegränsad; myndigheten avgör själv i vilken utsträckning det kan vara lämpligt att ge hjälp, i vilken form den ska svara på frågor osv. Myndigheten bör dock normalt alltid lämna någon form av svar. I den mån
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
som Skatteverket anser lämpligt i det enskilda fallet. När det gäller att bedöma vilken form som är lämpligast bör myndigheten beakta den allmänna principen om snabb och enkel handläggning i 7 § FL . I normala fall bör kommunikation ske skriftligt genom
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
eller andra frågor där det kommer in betydande moment av värderingar, uppskattningar eller omdömen. I princip bör upplysningar inte hämtas in från andra utomstående än arbetsgivare och liknande och då endast beträffande konkreta uppgifter. Uppgifter ska
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Föreläggande om att lämna uppgift
verkets uppfattning oftast inte någon grund för att hävda att föreläggandet inte har följts. Muntligt svar Hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas regleras inte i SFL. Det innebär att bestämmelsen i 14 § FL är tillämplig. Enligt paragrafens första
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Åtgärder efter ett domstolsavgörande avseende beskattning
en framtida dom bör Skatteverket yrka att domstolen tar ställning i frågan. Uppmärksamma domstolen om beloppsgränser Anta att Skatteverket har avslagit en ansökan om skattereduktion för hushållsarbete. En skattereduktion för hushållsarbete får exempelvis
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / AVSLUTAS 2020 Det statliga förvaltningssystemet / Justitiekanslern och justitieombudsmannen
med instruktion för Justitiekanslern och 3 § lagen om justitiekanslerns tillsyn ). JK har också tillsyn över kommunala myndigheter och andra myndigheter som inte är statliga samt tjänstemän och andra befattningshavare vid dessa myndigheter. JK bör inte ingripa
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
som ska ha orsakat att ett beslut har blivit felaktigt eller inte fattats inom tvåårsfristen . Ett uteblivet svar på ett föreläggande som har ställts efter tvåårsfristen kan aldrig ha orsakat att ett beslut har blivit fel eller inte fattats i rätt tid
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
på frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som är part i ett ärende vem som har processbehörighet ombud för företrädare måste man veta vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika
Saknas: hänseenden