Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör hänseenden" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2020 | 44 träffar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Ändring av beslut
kan ligga till grund för att ändra ett beslut ( prop. 2016/17:180 s. 328 ). Det innebär att ett beslut som regel bör kunna ändras så snart det av något skäl finns anledning att dra slutsatsen att beslutet är oriktigt ( prop. 2016/17:180 s. 230
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
, exempelvis i ett svar på en förfrågan, i ett omprövningsärende eller i samband med en revision. Att en oriktig uppgift inte bara kan lämnas i en deklaration, utan under hela förfarandet klargjordes i prop. 1991/92:43 s. 80. I propositionen uttalades
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1996:242) om domstolsärenden
motpart i ärendet, ska den som inleder ärendet lämna uppgifter om motparten i de hänseenden som anges i första och andra styckena. Uppgift om motpartens eller dennes ställföreträdares arbetsplats, telefonnummer, e-postadress och ombud behöver dock lämnas
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Förvaltningsprocesslag (1971:291)
eller ett överklagande från en enskild ska dessutom innehålla uppgifter om enskild motpart, om det finns en sådan, i de hänseenden som anges i andra och tredje styckena. Uppgift om motpartens eller hans eller hennes ställföreträdares arbetsplats, telefonnummer, e
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Rättegångsbalk (1942:740)
. Lag (1997:391) . 3 c § Vid avgörande av mål utan huvudförhandling och vid prövning av frågor som hör till rättegången får tingsrätten ha den sammansättning som är föreskriven för huvudförhandling, om det föreligger särskilda skäl med hänsyn till målets
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
i vilken omfattning och på vilket sätt frågor från enskilda ska besvaras. I den mån det är möjligt och lämpligt bör Skatteverket lämna svar på frågor som rör verkets verksamhetsområde. Om Skatteverket inte kan eller bör svara på frågan ska verket meddela
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
§ ML själv är en utländsk beskattningsbar person kan därför inte godtas som ombud för en annan utländsk beskattningsbar person. Skatteverket bör endast godkänna en fysisk person som ombud om personen är bosatt eller stadigvarande vistas här i landet
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
stycket FL ). Handläggningen av ett ärende bör inte försenas på grund av sena remissvar. Om en remissinstans begär anstånd får Skatteverket ta ställning till om verket ska kräva ett svar inom utsatt tid, bevilja uppskov eller avgöra ärendet i befintligt
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar för postgång och för helger. Den enskilde bör alltså alltid få minst fem arbetsdagar på sig att svara. JO har i ett ärende rörande svarstiden för att yttra
Saknas: hänseenden