Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör kunnat tre" | Andra skatter & avgifter | Alla | 26 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
om ett instituts rörelse ska avse företagen i företagsgruppen gemensamt. Om det finns särskilda skäl får ett företag undantas från bestämmelserna i första stycket. Frågor om sådana undantag prövas av Finansinspektionen. Lag (2014:982) . Bank i företagsnamnet 9
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
om ett instituts rörelse ska avse företagen i företagsgruppen gemensamt. Om det finns särskilda skäl får ett företag undantas från bestämmelserna i första stycket. Frågor om sådana undantag prövas av Finansinspektionen. Lag (2014:982) . Bank i företagsnamnet 9
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
om ett instituts rörelse ska avse företagen i företagsgruppen gemensamt. Om det finns särskilda skäl får ett företag undantas från bestämmelserna i första stycket. Frågor om sådana undantag prövas av Finansinspektionen. Lag (2014:982) . Bank i företagsnamnet 9
/ Vägledning / 2024 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Vad är tilläggsskatt? / Bestämmelser om global minimibeskattning
2022. Tillsammans utgör modellregler och kommentaren ett ramverk som skapar ett system med två sammankopplade regler genom vilka ett tilläggsskattebelopp (tilläggsskatt) bör tas ut varje gång en multinationell koncerns effektiva skattesats i en viss
Saknas: svar
/ Vägledning / 2024 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Vilken koncernenhet är skattskyldig för tilläggsskatt? / Huvudregeln för tilläggsskatt
lands regler motsvarar begreppet kvalificerad huvudregel bör därför inte ske mellan två jurisdiktioners lagstiftning. I stället ska jämförelsen ske i förhållande till minimibeskattningsdirektivet eller modellreglerna om det inte finns konstitutionella
Saknas: tre
/ Vägledning / 2024 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Tillfällig förenklingsregel / Den tillfälliga förenklingsregeln utgår från land-för-land rapporten
( 8 kap. 2 § TSL ). Detta innebär att tidsgränsen för de flesta koncerner kommer att vara tre räkenskapsår. Det förutsätts att räkenskapsåren inte är längre än 18 månader. Eftersom förenklingsregeln endast är tillämplig under en viss bestämd period
Saknas: bör svar
/ Vägledning / 2023 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Hur beräknas tilläggsskattebeloppet? / Tillkommande tilläggsskattebelopp
tilläggsskattebelopp ska beräknas om samtliga tre omständigheter som framgår av 4 kap. 18 § TSL föreligger: Koncernenheterna i en stat redovisar sammantaget inte någon justerad nettovinst. Den justerade skattekostnaden är ett negativt skattebelopp. Den justerade
Saknas: bör svar
/ Vägledning / 2024 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Hur beräknas tilläggsskattebeloppet? / Tillkommande tilläggsskattebelopp
tilläggsskattebelopp ska beräknas om samtliga tre omständigheter som framgår av 4 kap. 18 § TSL föreligger: Koncernenheterna i en stat redovisar sammantaget inte någon justerad nettovinst. Den justerade skattekostnaden är ett negativt skattebelopp. Den justerade
Saknas: bör svar
/ Vägledning / 2023 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Vad är tilläggsskatt? / Bestämmelser om global minimibeskattning
antogs av IF i mars 2022. Tillsammans utgör modellregler och kommentaren ett ramverk som skapar ett system med två sammankopplade regler genom vilka ett tilläggsskattebelopp (tilläggsskatt) bör tas ut varje gång en multinationell koncerns effektiva
Saknas: svar tre
/ Vägledning / 2024 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Hur beräknas tilläggsskattebeloppet? / Regler för särskilda enheter och transaktioner / Moderföretag som omfattas av system med avdragsgill utdelning
månader efter utgången av det räkenskapsår som den justerade vinsten avser. Det uppställs inget krav på beskattning av utdelningen hos mottagaren i 7 kap. 68 § TSL. Mottagaren av utdelningen ska vara någon av de tre som räknas upp särskilt i bestämmelsen
Saknas: bör svar