Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör mervärdesskatten sex tre" | Punktskatter och trafikskatter | 2019 | 37 träffar
/ Vägledning / 2019 / Punktskatter & trafikskatter / Avfallsskatt / Avfall och annat material som ska beskattas
. industrianläggning. Biprodukter från industriverksamhet är inte alltid avfall En förutsättning för att ett föremål, ämne eller substans ska betraktas som avfall i lagens mening bör vara att den som bedriver verksamheten inte kan visa en realistisk avsikt
Saknas: mervärdesskatten svar
/ Vägledning / 2019 / Punktskatter & trafikskatter / Reklamskatt / Skatteplikt / Skatteplikt för annons
till kommersiell verksamhet i den mening som avses i 1 § RSL och att annonserna därför inte var skattepliktiga (jfr RÅ 1982 Aa 140 och 212). Ersättningsannons Skatteverket anser att skatteplikt inte bör anses föreligga för ersättningsannonser
Saknas: mervärdesskatten sex
/ Vägledning / 2019 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Återbetalning
kubikmeter för metan och naturgas. Vad som avses med större omfattning framgår av 15 § FSE . Senaste tidpunkt för ansökan Ansökan om återbetalning eller kompensation enligt 9 kap. 2-6 §§ LSE ska lämnas in till Skatteverket inom tre år efter utgången
Saknas: sex svar
/ Vägledning / 2019 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
sig om de stödordningar som innebär att befrielse från skatt ges för flytande biodrivmedel och biogas som motorbränsle. Av förarbetena framgår följande: Enligt regeringens uppfattning bör med producent eller importör i detta lagstiftningsärende förstås den aktör
Saknas: mervärdesskatten sex
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Uppskjuten återbetalning av överskjutande mervärdesskatt och punktskatt
ha kommit in till Skatteverket inom tre veckor från den dag då den skattskyldige fick del av beslutet. 2 Bakgrund och frågeställning Frågor har väckts om vilken överklagandetid som gäller för beslut enligt 50 § SBF och om det är tillräckligt att Skatteverket
Saknas: sex svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ändringar med anledning av att taxfree-försäljningen inom Europeiska unionen upphör den 1 juli 1999, m.m.
hur verket ser på vissa rättsliga frågor som uppstått på området. En fylligare redogörelse beträffande olika rättsliga frågeställningar lämnas i bilagda promemoria. I sammanhanget kan även omnämnas att RSV tillsammans med Tullverket kommer att ge
Saknas: sex
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Distansförsäljning – representant när säljaren är etablerad i Sverige
av Skatteverket. Sådant godkännande får ges när säljaren ställt säkerhet för skatten. Representanten ska enligt fullmakt av säljaren som ombud för denne svara för redovisningen av skatt och i övrigt företräda säljaren i frågor som gäller skatt enligt LTS, LAS
Saknas: sex tre
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ekonomiska svårigheter enligt EU:s allmänna gruppundantagsförordning – förbrukat aktiekapital och försvunnet eget kapital i handelsbolag
mot en balansrapport för den senaste månaden, upprättad med tillämpning av bokföringslagens och årsredovisningslagens bestämmelser för ett årsbokslut eller en årsredovisning. Eftersom månadsrapporter normalt inte är periodiserade bör i stället senaste årsbokslut
Saknas: mervärdesskatten svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ekonomiska svårigheter enligt EU:s allmänna gruppundantagsförordning – kollektivt insolvensförfarande
om villkoren enligt någon av EU-kommissionens tre gruppundantagsförordningar följs 1 . Ett företag i svårigheter får inte ta emot statligt stöd enligt EU-kommissionens allmänna gruppundantagsförordning (GBER) 2 . De omständigheter som nämns i GBER handlar
Saknas: mervärdesskatten svar
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Rådets direktiv 2003/96/EG av den 27 oktober 2003 om en omstrukturering av gemenskapsramen för beskattning av energiprodukter och elektricitet
realvärde, den internatio nella konkurrenskraften för gemenskapens företag och de bredare målsättningarna i fördraget. (9) Medlemsstaterna bör ges den flexibilitet som är nödvändig för att en politik anpassad till deras nationella förhållanden skall kunna