Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör momsen sälja" | Punktskatter och trafikskatter | EU-författningar | 2021 | 24 träffar
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / KOMMISSIONENS GENOMFÖRANDEFÖRORDNING (EU) nr 612/2013 av den 25 juni 2013 om driften av registren över ekonomiska aktörer och skatteupplag, driftsstatistik och rapportering enligt rådets förordning (EU) nr 389/2012 om administrativt samarbete i fråga om punktskatter
sig till godkännanden på området punktskatter (nedan även kallade punktskattegodkännanden) är föremål för kontroller mot uppgifterna i de berörda nationella regi stren, bör uppgifterna i varje nationellt register hållas uppdaterade och regelbundet göras tillgängliga
Saknas: momsen sälja
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 389/2012 av den 2 maj 2012 om administrativt samarbete i fråga om punktskatter och om upphävande av förordning (EG) nr 2073/2004
till. Mot bakgrund av de erfarenheter som gjorts och den senaste tidens utveckling är det nödvändigt att ändra förordningen på flera punkter. Med tanke på det stora antal ändringar som är nödvändiga bör förordningen av tydlighetsskäl ersättas med en ny förordning. (2
Saknas: momsen sälja
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / KOMMISSIONENS DELEGERADE FÖRORDNING (EU) 2018/273 av den 11 december 2017 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013 vad gäller ordningen för tillstånd för plantering av vinstockar, vinodlingsregistret, följedokument och certifiering, register över mottagna och avsända leveranser, obligatoriska deklarationer, anmälningar och offentliggörande av anmäld information, komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1306/2013 vad gäller relevanta kontroller och sanktioner, ändring av kommissionens förordningar (EG) nr 555/2008, (EG) nr 606/2009 och (EG) nr 607/2009 och om upphävande av kommissionens förordning (EG) nr 436/2009 och kommissionens delegerade förordning (EU) 2015/560
register över mottagna och avsända leveranser. I förenklingssyfte bör bestämmelserna i kommissionens delegerade förordning (EU) 2015/560 (8) också införlivas med den nya delegerade akten. (2) I rättssäkerhetens intresse bör vissa termer som används
Saknas: momsen
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG av den 23 april 2009 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor och om ändring och ett senare upphävande av direktiven 2001/77/EG och 2003/30/EG
att ekonomiska aktörer rapporterar om dessa frågor. (75) Kraven på att införa ett hållbarhetssystem för energimässig an vändning av andra typer av biomassa än biodrivmedel och fly tande biobränslen bör bedömas av kommissionen under 2009, med beaktande
Saknas: momsen
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 952/2013 av den 9 oktober 2013 om fastställande av en tullkodex för unionen (omarbetning)
på den plats där den ekonomiska aktören är etablerad. (45) Det bör fastställas regler på unionsnivå om tullmyndig heternas förstöring eller bortskaffande på annat sätt av varor, eftersom detta avser frågor som hittills krävt na tionell lagstiftning. (46
Saknas: momsen
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Rådets direktiv 2003/96/EG av den 27 oktober 2003 om en omstrukturering av gemenskapsramen för beskattning av energiprodukter och elektricitet
realvärde, den internatio nella konkurrenskraften för gemenskapens företag och de bredare målsättningarna i fördraget. (9) Medlemsstaterna bör ges den flexibilitet som är nödvändig för att en politik anpassad till deras nationella förhållanden skall kunna
Saknas: momsen
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS DIREKTIV 2008/118/EG av den 16 december 2008 om allmänna regler för punktskatt och om upphävande av direktiv 92/12/EEG
ändringar är nödvändiga bör direktivet för tydlighetens skull ersättas. (2) Villkoren för uttag av punktskatt på de varor som omfattas av direktiv 92/12/EEG, nedan kallade punktskattepliktiga varor, bör, för att säkerställa att den inre marknaden fungerar
Saknas: momsen svar
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Rådets direktiv 2011/64/EU av den 21 juni 2011 om strukturen och skattesatserna för punktskatten på tobaksvaror
och överskådlighet bör de direktiven kodi fieras genom att de sammanförs till en enda text. (2) Unionens skattelagsstiftning om tobaksprodukter bör sä kerställa att den inre marknaden fungerar korrekt, sam tidigt som en hög hälsoskyddsnivå säkerställs enligt
Saknas: momsen svar
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/98/EG av den 19 november 2008 om avfall och om upphävande av vissa direktiv
. (6) Det främsta målet med all avfallspolitik bör vara att minimera de negativa effekterna på människors hälsa och miljön vid genere ring och hantering av avfall. Avfallspolitiken bör också ha som mål att minska resursanvändningen och främja
Saknas: momsen svar
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Rådets direktiv 92/12/EEG av den 25 februari 1992 om allmänna regler för punktskattepliktiga varor och om innehav, flyttning och övervakning av sådana varor
och sociala kommitténs yttrande (3), och med beaktande av följande: Den inre marknadens inrättande och funktion kräver fria varurörelser, även för punktskattebelagda varor. Det bör definieras inom vilket territorium detta direktiv, liksom direktiven
Saknas: momsen svar