Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör momsen" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2024 | 42 träffar
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
utan onödigt dröjsmål (jfr 6 § andra stycket FL ). Skatteverket ska från fall till fall avgöra i vilken omfattning och på vilket sätt frågor från enskilda ska besvaras. I den mån det är möjligt och lämpligt bör Skatteverket lämna svar på frågor som rör verkets
Saknas: momsen
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
Saknas: momsen
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
) OECD publicerar frågor och svar om land-för-land-rapporteringen på sin webbplats www.oecd.org i ett dokument som heter ” Guidance on the Implementation of Country-by-Country Reporting ” (Guidance). Dokumentet uppdateras löpande med nya frågor och svar
Saknas: momsen
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
när det saknas lagstöd för en sådan utredningsåtgärd. Metoden bör inte användas för att få information om t.ex. en persons levnadsförhållanden eller andra frågor där det kommer in betydande moment av värderingar, uppskattningar eller omdömen. I princip bör
Saknas: momsen
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Serviceskyldighetens omfattning
från Skatteverkets sida. Kravet på enkelhet innebär också att den som kontaktar Skatteverket inte behöver ha någon särskild sakkunskap innan hen kontaktar verket i en viss fråga ( prop. 2016/17:180 s. 291 ). Frågor till Skatteverket ska vara i direkt läsbar form
Saknas: momsen
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
av att ärendet avslutas inom rimlig tid. Skatteverket ska noga pröva om det behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss. Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet ( prop. 2016/17
Saknas: momsen
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
i Sverige kan därför inte godtas som ombud för en annan beskattningsbar person som inte heller är etablerad i Sverige. Skatteverket bör endast godkänna en fysisk person som ombud om personen är bosatt eller stadigvarande vistas här i landet. För ett ombud
Saknas: momsen
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar för postgång och för helger. Den enskilde bör alltså alltid få minst fem arbetsdagar på sig att svara. JO
Saknas: momsen
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Underrättelse om innehållet i beslut och om hur man överklagar
. Det bör göras en samlad bedömning av de omständigheter som är aktuella. En förutsättning är exempelvis att enskilda på ett enkelt och smidigt sätt kan kontakta Skatteverket för att få svar på frågor om beslutet, så att Skatteverkets serviceskyldighet
Saknas: momsen
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Tolkning och översättning
ska vara begripligt innebär att det ska vara anpassat så att mottagaren bör kunna förstå. Kravet på klarspråk gäller både det skriftliga och det muntliga ( prop. 2008/09:153 s. 32 och 48 ). Avvikelser från bestämmelserna i språklagen måste göras i lag
Saknas: momsen