Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör nio sälja" | 2015 | 14 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Distansförsäljning – representant när säljaren är etablerad i Sverige
av Skatteverket. Sådant godkännande får ges när säljaren ställt säkerhet för skatten. Representanten ska enligt fullmakt av säljaren som ombud för denne svara för redovisningen av skatt och i övrigt företräda säljaren i frågor som gäller skatt enligt LTS, LAS
Saknas: nio
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Skattskyldighet / Distansförsäljning till Sverige
har ställt säkerhet för skatten. Representanten ska som ombud för säljaren svara för redovisning av tobaksskatt. Representanten ska också företräda säljaren i övriga frågor som gäller tobaksskatt. Underlag för kontroll av skatteredovisningen ska finnas
Saknas: bör nio
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Säkerhet / Säkerhet vid distansförsäljning
innan varorna avsänds från det andra EU-landet (jfr prop. 2009/10:40 s. 168 ). De distansförsäljare som berörs förutsätts sälja varor till Sverige med viss regelbundenhet och de bör därför hos Skatteverket ställa en generell säkerhet för de varor
Saknas: nio svar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Snus, tuggtobak & övrig tobak / Godkända aktörer / Lagerhållare
, från ett annat EU-land yrkesmässigt föra in eller ta emot snus eller tuggtobak, importera snus eller tuggtobak från tredje land, eller sälja snus eller tuggtobak i exportbutik enligt lagen om exportbutiker . Observera att det räcker att den sökande bedriver
Saknas: nio svar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Så beräknas skatten
med detaljhandelspriset är att få fram en faktor som avspeglar cigaretternas värde och som i sin tur ligger till grund för beräkningen av den proportionella delen av punktskatten. Av den anledningen bör även mervärdesskatten ingå i det uppskattade detaljhandelspriset
Saknas: nio svar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Skatteplikt / Undantag från skatteplikt
i, uppskovsförfarandet varorna befinner sig när den skattebefriande händelsen inträffar. Därmed behövs inte separata bestämmelser för olika aktörer. När det gäller varor som tas emot av en registrerad varumottagare bör påpekas att varorna genom mottagandet upphör
Saknas: nio svar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Godkända aktörer / Upplagshavare
underlåtenhet att sända mottagningsrapport inom föreskriven tid bör därför kunna utgöra grund för återkallelse av godkännande som upplagshavare eller registrerad varumottagare” (jfr prop. 2009/10:40 s. 177 ). Rättsfall Kammarrätten har i två mål prövat frågan
Saknas: nio svar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Skattskyldighet / Övriga skattskyldiga
skillnad mellan ändamålen förbrukning ombord respektive försäljning ombord. Av den tillämpliga lagtextens ordalydelse följer att den som har tillstånd att proviantera med obeskattade tobaksvaror för förbrukning ombord inte kan sälja dessa varor
Saknas: nio svar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Skattskyldighetens inträde
är godkänd upplagshavare bör normalt kunna förlita sig på en sådan uppgift. Y har uppgett att sådan kontroll skett. Vid en sådan kontroll har emellertid den bristande registreringen hos Skatteverket gjort det osannolikt att Y skulle fått information
Saknas: nio svar
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 952/2013 av den 9 oktober 2013 om fastställande av en tullkodex för unionen (omarbetning)
på den plats där den ekonomiska aktören är etablerad. (45) Det bör fastställas regler på unionsnivå om tullmyndig heternas förstöring eller bortskaffande på annat sätt av varor, eftersom detta avser frågor som hittills krävt na tionell lagstiftning. (46