Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör omprövningsbeslut" | 2020 | 490 träffar
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Likvidation och upplösning / Kallelse på okända borgenärer
sin fordran i tid förlorar rätten att göra gällande sin fordran. Detta är en långtgående rättsverkan. HD har därför kommit fram till att lagens tillämpningsområde inte bör utökas utan stöd i lag (se NJA 2008 s. 255 , där lagen inte ansetts tillämplig
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Företrädaransvar / Underliggande fordran / Överskjutande ingående mervärdesskatt eller punktskatt
), utan omformuleringen bör i första hand ses som ett språkligt förtydligande. Det finns inget som anger att oriktig uppgift i detta sammanhang har samma specifika innebörd som uttrycket har i skattetilläggshänseende. Det ska i stället förstås på så vis att det måste
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
Om en oriktig uppgift har lämnats till ledning för ett beslut om skatt eller avgift kan Skatteverket under vissa förutsättningar, efter den ordinarie omprövningsfristen, meddela ett omprövningsbeslut som är till nackdel för den som beslutet gäller
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Företagsrekonstruktion och offentligt ackord / Offentligt ackord
fordran så deltar borgenären i ackordet med den del av fordringen som inte täcks av egendomens värde. Bedömningen av egendomens värde bör kunna göras ur ett fortlevnadsperspektiv (”going concern-perspektiv”). Om det utifrån ett sådant perspektiv bedöms
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / A-skatt, F-skatt, FA-skatt & SA-skatt / F-skatt och FA-skatt / Godkännande för F-skatt eller FA-skatt / Vem kan bli godkänd för F-skatt?
, inte lämnar tillräckliga uppgifter för att Skatteverket ska kunna göra en bedömning av om förutsättningar för godkännande för F-skatt finns bör ansökan avslås. Ett avslagsbeslut ska innehålla en klargörande motivering med tillämpliga regler
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Associationsrättslig lagstiftning / Aktiebolagslagen
bör regelmässigt jämställas med styrelseledamöterna ( prop. 2000/01:150 s. 100 ). Jämför med ( NJA 2017 s. 690 ) där Högsta domstolen i ett mål om bokföringsbrott konstaterar att det avgörande för ansvar är om den aktuella personen faktiskt utövar
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Ordinär omprövning enligt SBL
överklagande. Kammarrätten har efter Skatteverkets överklagande prövat de rättsliga förutsättningarna i målet för omprövningsbeslut med stöd av 21 kap. 9 § andra stycket SBL samt i andra hand frågan om förutsättningarna för att istället med samma materiella
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / KRNS, mål nr 137-17, Beskattning av insättningar på privat bankkonto
delvis har bekräftat Skatteverkets uppgifter. Skatteverket har även ställt frågor om övriga insättningar på A:s privata bankkonton. A svarar att insättningarna avser återbetalning av lån, lön, försäljningar, tvister m.m., men lyckas inte bevisa
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Företrädaransvar - betydelsen av betalningsanstånd
under anståndstiden. Om det vid anståndstidens utgång står klart att skatten inte kommer att sättas ner eller betalas kan företrädaransvar göras gällande. När det gäller betalningsanståndets betydelse för om företrädaransvar uppkommit bör åtskillnad göras
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1997:239) om arbetslöshetskassor
och ställföreträdare 30 § Styrelseledamöter eller kassaföreståndaren får inte handlägga frågor som rör avtal mellan dem och arbetslöshetskassan. De får inte heller handlägga frågor om avtal mellan kassan och tredje man, om de i frågan har ett väsentligt intresse