Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut bör ränta" | Vägledning | 2022 | 339 träffar
/ Vägledning / 2022 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Inbetalning och återbetalning / Återbetalning / Hinder mot återbetalning av skatt från skattekontot / För beslutad eller ännu ej beslutad skatt
. Den skattskyldiga bör få möjlighet att lämna synpunkter innan beslutet fattas . Den skattskyldiga kan begära omprövning eller överklaga beslutet inom två månader. Särskilt om slutlig skatt Ett överskott på grund av slutskatteavstämning ska återbetalas senast
/ Vägledning / 2022 / Andra ämnesområden / Stöd för vissa planerade evenemang juni-december 2021 / Återbetalning och återkrav / Beslut om återkrav
skäl. Beslut om återkrav av stöd Om en stödmottagare är återbetalningsskyldig , får Skatteverket besluta att helt eller delvis kräva tillbaka stödet med ränta ( 28 § FSPE ). Det är Skatteverket som har bevisbördan för att förutsättningar
/ Vägledning / 2022 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Delägare i svenskt handelsbolag / Beslut om betalningsansvar
inte ska tidigareläggas . Tidsfristen för att ompröva och överklaga ett beslut Beslutet om betalningsansvar är knutet till det beskattningsår som gäller för bolaget. Utgångspunkten för att beräkna tidsfristen för att ompröva eller överklaga ett beslut
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / När beslut får verkställas
vad man kallar för laga kraft. När ett beslut ska verkställas står därmed två viktiga intressen mot varandra. Det ena är intresset av effektivitet i förvaltningen, vilket talar för att beslut bör få genomslag och verkställas så snart som möjligt. Det andra
/ Vägledning / 2022 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Räntor och dröjsmålsavgifter / Dröjsmålsavgift för fordonsskatt och saluvagnsskatt
av beslut om den skatt, avgift eller ränta som föranlett dröjsmålsavgiften ( 7 § lagen [1997:484] om dröjsmålsavgift ).
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Vägtrafikskatt
. Dessa beslut får istället överklagas med stöd av FL . Ett beslut om dröjsmålsavgift får överklagas på det sätt som gäller för överklagande av beslut om den skatt, avgift eller ränta som föranlett dröjsmålsavgiften ( 5 kap. 17 § fjärde stycket VSL med hänvisning
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Handläggning vid domstol / Ändring av talan
Skatteprocessen är en sakprocess. Normalt får varken klaganden eller Skatteverket föra in en ny sakfråga i en pågående process. Den som har överklagat får inte ändra sin talan Den som har överklagat ett beslut eller en dom i ett skattemål får enligt
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skattereduktion för rot- och rutarbete
om utbetalning som har lämnats efter den 31 december 2020 ( ikraftträdande- och övergångsbestämmelser till lagen [2020:1069] om ändring i lagen [2009:194] om förfarande vid skattereduktion för hushållsarbete ). Beslut att avstå från ränta Skatteverket ska ta
/ Vägledning / 2022 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Inbetalning och återbetalning / Inbetalning / Befrielse från betalningsskyldighet för vissa skatter eller avgifter vid synnerliga skäl
- i princip först användas. Om skatte- eller avgiftsfrågan fortfarande kan prövas av domstol bör alltså den betalningsskyldiga först begära omprövning eller överklaga det aktuella beslutet. Det kan dock finnas fall då man redan på förhand kan konstatera
/ Vägledning / 2022 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Anstånd med betalning av skatter och avgifter / Ansökan
i ett ärende har överlämnats till överinstansen har Skatteverket därför inte rätt att ändra beslutet om anstånd eller fatta ett nytt beslut i samma sak. Om en ny ansökan kommer in ska den avvisas. Om det tillkommer omständigheter genom den nya ansökan så bör