Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut bör ränta" | Skattebetalning & borgenärsarbete | 2021 | 169 träffar
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Inbetalning och återbetalning / Återbetalning / Hinder mot återbetalning av skatt från skattekontot / För beslutad eller ännu ej beslutad skatt
. Den skattskyldiga bör få möjlighet att lämna synpunkter innan beslutet fattas . Den skattskyldiga kan begära omprövning eller överklaga beslutet inom två månader. Särskilt om slutlig skatt Ett överskott på grund av slutskatteavstämning ska återbetalas senast
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Delägare i svenskt handelsbolag / Beslut om betalningsansvar
tror att det finns en risk att en bolagsman undanskaffar medel eller på något annat sätt försvårar för staten att få betalt. Förfallodagen för skattetillägg ska dock inte tidigareläggas. Tidsfristen för att ompröva och överklaga ett beslut Det beslut
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Räntor och dröjsmålsavgifter / Dröjsmålsavgift för fordonsskatt och saluvagnsskatt
som gäller för överklagande av beslut om den skatt, avgift eller ränta som föranlett dröjsmålsavgiften ( 7 § lagen [1997:484] om dröjsmålsavgift ).
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / HFD, mål nr 6273-14 – Ränta på återbetald kupongskatt
av t.ex. en värdepapperscentral. För att tillgodose kravet på att en skattskyldig ska få adekvat ersättning för den förlust som en felaktigt uttagen kupongskatt förorsakat bör därför rätt till ränta föreligga redan från den tidpunkt då skatten innehållits
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Inbetalning och återbetalning / Inbetalning / Befrielse från betalningsskyldighet för vissa skatter eller avgifter vid synnerliga skäl
- i princip först användas. Om skatte- eller avgiftsfrågan fortfarande kan prövas av domstol bör alltså den betalningsskyldiga först begära omprövning eller överklaga det aktuella beslutet. Det kan dock finnas fall då man redan på förhand kan konstatera
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Anstånd med betalning av skatter och avgifter / Ansökan
eller fatta ett nytt beslut i samma sak. Om en ny ansökan kommer in ska den avvisas. Om det tillkommer omständigheter genom den nya ansökan så bör Skatteverket upplysa domstolen om detta, och tillstyrka helt eller delvis bifall till överklagandet om de nya
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Anstånd med betalning av skatter och avgifter / För att undvika betydande skada
och eller avgiften kommer att sättas ned. När ska anstånd beviljas? När den skattskyldiga har begärt omprövning eller överklagat ett beslut om skatt och/eller avgift och ansökt om anstånd med betalningen ska Skatteverket ge anstånd med betalningen ( 63 Kap. 5 § SFL
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Anstånd med betalning av skatter och avgifter / Fordonsskatt och saluvagnsskatt
om den skattskyldiga begärt omprövning eller överklagat ett beskattningsbeslut och det är tveksamt om betalningsskyldighet kommer att gälla ( 5 kap. 8 § första stycket 1 VSL ). Utgången av prövningen i beskattningsärendet ska alltså vara oklar och anstånd bör beviljas
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Innebörden av konkursbeslutet
, avsnitt 11.2.2). Det innebär att ränta ska beräknas från den dag då betalningen bokfördes på Skatteverkets konto till och med den dag då pengarna återbetalas. Skatteverket valde att inte överklaga hovrättens beslut. Högsta domstolen har ansett
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Lönegaranti / Lönegaranti vid företagsrekonstruktion
beslut och TSM blir då motpart ( 29 § andra stycket LGL ). Länsstyrelsens roll Det är länsstyrelsen som är utbetalande myndighet ( 6 a § LGL och 1 § LGF ). Efter att rekonstruktören har beslutat om lönegaranti ska länsstyrelsen betala ut garantibeloppet