Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör sälja två åtta" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2023 | 48 träffar
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Kontrolluppgifter som ska lämnas av plattformsoperatörer / Vad ska en kontrolluppgift innehålla? / Uppgifter om rapporteringspliktiga säljare
(säljare 2) i sin egenskap av ombud för säljare 1 ska bara säljare 1 rapporteras som rapporteringspliktig säljare. Stöd för dessa synsätt framgår även av de ” frågor och svar ” som publiceras på OECDs webbplats ( FAQ avsnitt III fråga 9 ). Avgifter
Saknas: åtta
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
Saknas: två åtta
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Vad är DAC 7 och DPI MR?
för rapportering av plattformsoperatörer, ramverk för informationsutbyte och valfri modul för försäljning av varor som kan bli aktuella att beakta vid tolkningen av den svenska lagstiftningen. OECD publicerar frågor och svar om modellreglerna för rapportering
Saknas: bör åtta
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Näringsförbud
. Syftet med näringsförbud Näringsförbudet har huvudsakligen två syften. Det ena syftet är att hindra personer från att bedriva näringsverksamhet sedan de har visat sig olämpliga för detta (”undanröja en skadehärd”). Det andra syftet är att utgöra
Saknas: svar
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Plattformsoperatörers kundkännedomsprocess
av skatteregistreringsnummer utfärdad i annat land än där säljaren har sin primära adress och hemvist p.g.a. fast driftställe bör det observeras att dessa definitioner av hemvist endast gäller för medlemsstater i EU, eftersom denna definition inte finns med i DPI MR. Säljare
Saknas: svar åtta
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
av att ärendet avslutas inom rimlig tid. Skatteverket ska noga pröva om det behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss. Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet ( prop. 2016/17
Saknas: sälja åtta
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Berörda verksamheter som omfattas av uppgiftsskyldigheten
rapporteras ska plattformsoperatören känner till det faktiska värdet av den tjänst eller av den egendom som använts vid betalningen. Stöd för detta synsätt framgår även av de ” frågor och svar ” som publiceras på OECDs webbplats ( FAQ avsnitt III fråga 7
Saknas: bör åtta
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Rapporteringsskyldiga plattformsoperatörer / Vilka plattformsoperatörer är rapporteringsskyldiga?
än den då faktisk uthyrning sker har ingen betydelse. En förutsättning för att uthyrningen ska omfattas är att den ersättning som utgår till ägaren enbart betalas ut om det faktiskt sker en uthyrning. Stöd för detta synsätt framgår även av de ” frågor och svar
Saknas: två åtta
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Plattformsavgift
de skyldigheter och inom de tidsfrister som anges i 6 kap. POL eller inte har fullgjort den generella dokumentationsskyldigheten i 39 kap. 3 § SFL med avseende på kontrolluppgifter enligt 22 c kap. SFL ( 49 d kap. 1 § 2 SFL ). Det finns alltså två alternativa
Saknas: svar åtta
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
kommunikation är 14 dagar men svarstiden bör uppgå till minst 5 dagar. Så kort tid ska användas med stor försiktighet och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar
Saknas: sälja åtta