Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör sälja två åtta" | 2018 | 10 träffar
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Alkoholskatt / Skattskyldighet / Distansförsäljning till Sverige
vara lokaliserad till Spanien. Vidare uttalade länsrätten följande: Länsrätten finner mot denna bakgrund att det synes framgå att det föreligger en klar intresse- och ägargemenskap mellan de två aktuella bolagen bakom Internetadresserna. Det kan därför sägas
Saknas: bör åtta
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Alkoholskatt / Godkända aktörer / Upplagshavare
underlåtenhet att sända mottagningsrapport inom föreskriven tid bör därför kunna utgöra grund för återkallelse av godkännande som upplagshavare eller registrerad varumottagare. Rättsfall om lämplighet Kammarrätten har prövat frågan om lämplighet
Saknas: svar
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Alkoholskatt / Skattskyldighetens inträde
att skattskyldigheten inträder enligt denna punkt om upplagshavaren tar ut varor för att förvara dessa på annan plats än i ett skatteupplag eller för att sälja dem (jfr prop. 2009/10:40 s. 171 jämförd med s. 188). Då varor tas ut från skatteupplag i samband
Saknas: svar åtta
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Alkoholskatt / Skattskyldighet / Den som för in eller tar emot beskattade varor från ett annat EU-land på annat sätt än genom distansförsäljning
§ första stycket 5 LAS . Detta synsätt bekräftas även av svensk rättspraxis, bl.a. genom två domar rörande tobaksskatt . Privatperson anlitar transportör För in eller tar emot-bestämmelsen är tillämplig även när en privatperson låter föra in varor
Saknas: svar åtta
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Distansförsäljning – representant när säljaren är etablerad i Sverige
av Skatteverket. Sådant godkännande får ges när säljaren ställt säkerhet för skatten. Representanten ska enligt fullmakt av säljaren som ombud för denne svara för redovisningen av skatt och i övrigt företräda säljaren i frågor som gäller skatt enligt LTS, LAS
Saknas: två åtta
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1998:506) om punktskattekontroll av transporter m.m. av alkoholvaror, tobaksvaror och energiprodukter
dem, får kontrollen pågå under längre tid, dock högst tolv timmar eller, i fall som avses i 1 a §, högst åtta timmar. Lag (2012:679) . Omhändertagande 9 § Om en punktskattepliktig vara påträffas vid transportkontroll och det finns anledning anta
Saknas: bör
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Alkohollag (2010:1622)
döms till böter eller fängelse i högst sex månader. 6 § Den som innehar alkoholdrycker i syfte att olovligen sälja dem döms för olovligt innehav av alkoholdrycker till böter eller fängelse i högst två år. 7 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
Saknas: bör åtta
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 389/2012 av den 2 maj 2012 om administrativt samarbete i fråga om punktskatter och om upphävande av förordning (EG) nr 2073/2004
till. Mot bakgrund av de erfarenheter som gjorts och den senaste tidens utveckling är det nödvändigt att ändra förordningen på flera punkter. Med tanke på det stora antal ändringar som är nödvändiga bör förordningen av tydlighetsskäl ersättas med en ny förordning. (2
Saknas: sälja åtta
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS DIREKTIV 2008/118/EG av den 16 december 2008 om allmänna regler för punktskatt och om upphävande av direktiv 92/12/EEG
ändringar är nödvändiga bör direktivet för tydlighetens skull ersättas. (2) Villkoren för uttag av punktskatt på de varor som omfattas av direktiv 92/12/EEG, nedan kallade punktskattepliktiga varor, bör, för att säkerställa att den inre marknaden fungerar
Saknas: svar åtta
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / KOMMISSIONENS FÖRORDNING (EG) nr 684/2009 av den 24 juli 2009 om genomförande av rådets direktiv 2008/118/EG vad gäller datoriserade förfaranden för flyttning av punktskattepliktiga varor under punktskatteuppskov
användas i samband med så dan flyttning. (3) Eftersom flyttningarna ska åtföljas av ett elektroniskt administra tivt dokument bör särskilt form och innehåll för de meddelanden som utgör detta dokument fastställas. Det är också nödvändigt att fastställa
Saknas: sälja åtta