Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör södermanlands ärenden" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2024 | 77 träffar
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
utan onödigt dröjsmål (jfr 6 § andra stycket FL ). Skatteverket ska från fall till fall avgöra i vilken omfattning och på vilket sätt frågor från enskilda ska besvaras. I den mån det är möjligt och lämpligt bör Skatteverket lämna svar på frågor som rör verkets
Saknas: södermanlands
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar för postgång och för helger. Den enskilde bör alltså alltid få minst fem arbetsdagar på sig att svara. JO
Saknas: södermanlands
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Tolkning och översättning
konvention om barnets rättigheter samt SOU 2018:83 s. 461). Den enskildas resurser att ombesörja översättning är en omständighet som myndigheten både kan och bör ta hänsyn till vid behovsprövningen i kommersiella ärenden ( prop. 2016/17:180 s. 85 ). Med andra
Saknas: södermanlands
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
vem som är behörig företrädare? Det är viktigt att veta vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika situationer för att kunna svara på bl.a. frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får
Saknas: södermanlands
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
av att ärendet avslutas inom rimlig tid. Skatteverket ska noga pröva om det behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss. Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet ( prop. 2016/17
Saknas: södermanlands
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Viteslagen
. Vitesbeloppet ska fastställas till ett belopp som med hänsyn till vad som är känt om adressatens ekonomiska förhållanden och till omständigheterna i övrigt kan antas förmå denne att följa föreläggandet ( 3 § viteslagen ). Ett vite bör bestämmas så högt
Saknas: svar södermanlands
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Partsinsyn
om och när en (icke allmän) handling har sådan betydelse för ett beslut att den ska tillföras ärendet, så bör det understrykas att ändamålet med 10 § FL är att garantera parter en så vidsträckt insyn som möjligt. Uppgifter som är av betydelse för avgörandet av ett beslut
Saknas: svar södermanlands
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Ombud och biträde
en skriftlig fullmakt. En muntlig fullmakt blir aktuellt t.ex. om någon följer med den enskilda för att bistå vid ett möte med en handläggare hos myndigheten (jfr prop. 2016/17:180 s. 301 ). Om en fullmakt lämnas muntligen bör Skatteverket dokumentera
Saknas: svar södermanlands
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
när det saknas lagstöd för en sådan utredningsåtgärd. Metoden bör inte användas för att få information om t.ex. en persons levnadsförhållanden eller andra frågor där det kommer in betydande moment av värderingar, uppskattningar eller omdömen. I princip bör
Saknas: södermanlands
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Serviceskyldighetens omfattning
och myndighetens verksamhet. Den ska ges utan onödigt dröjsmål ( 6 § FL ). Detta gäller i all verksamhet på Skatteverket, d.v.s. vid såväl handläggning av och beslutsfattande i enskilda ärenden som vid s.k. faktiskt handlande . Vem är att betrakta som enskild
Saknas: södermanlands