Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör saken" | 2015 | 631 träffar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
inte är obegränsad Serviceskyldigheten är inte obegränsad; myndigheten avgör själv i vilken utsträckning det kan vara lämpligt att ge hjälp, i vilken form den ska svara på frågor osv. Myndigheten bör dock normalt alltid lämna någon form av svar. I den mån
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
sig enbart till enskilda mål bör Skatteverket förklara att partsbehörighet enligt 2 kap. 30 § UB inte föreligger och att myndigheten avstår från att yttra sig i sak. Om överklagandet rör kostnader som helt eller delvis hänför sig till ett allmänt mål bör
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Frågor och svar på grund av nya faktureringsregler m.m. när det gäller mervärdesskatt
successivt allt efterhand. Förutom att frågorna och svar läggs ut i berörda ämnesdatabaser kommer de att återges på Skatteverkets hemsida. Här kommer även att finnas en förkortad version av respektive fråga och svar. För kännedom bör även nämnas
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
begränsas till tre år första gången det meddelas för ett visst företag och om tillståndet förnyas för samma företag bör det kunna medges för ytterligare fem år i taget. 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska en anmälan enligt 7 kap. 3 a § respektive
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skrivelse nr. 4 beträffande frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.
registreringsnummer påverkar inte detta. Fakturorna i Sverige tillsammans med de i andra länder har i detta fall en enda löpnummerserie. En annan sak är att det i vissa fall kan vara praktiskt med separata löpnummer. I nämnda sammanhang kan man även bortse från BFL:s
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / EU:s insolvensförordning - fråga om en i Sverige folkbokförd person haft sina huvudsakliga intressen (COMI) här.
Svea hovrätts beslut den 21 juni 2011 i mål nr Ö 3232-11 . SAKEN Allmänt Målet rörde tillämpningen av artikel 3.1 i EU:s insolvensförordning (1346/2000), som i likhet med andra EU-förordningar är direkt tillämplig i Sverige och har företräde framför
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Sammanställning nr 6 med frågor och svar i anledning av reglerna om omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn
Nytt 2017-06-14: Detta ställningstagande upphör att gälla och ersätts av ställningstagandet Frågor och svar (A) – allmänna förutsättningar för omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn, dnr. 131 101175-17/111 , ställningstagandet
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
/ Vägledning / 2015 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / När får ett skattetillägg inte tas ut? / Vid rättelse på eget initiativ
inte har passerat. Rättelse av en annan sak än Skatteverket frågat om Om den uppgiftsskyldige kommer in och rättar en annan sak än den Skatteverket har skickat ut en fråga om är rättelsen inte gjord på eget initiativ, om den sak som rättas har samband med den sak
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
som Skatteverket anser lämpligt i det enskilda fallet. När det gäller att bedöma vilken form som är lämpligast bör myndigheten beakta den allmänna principen om snabb och enkel handläggning i 7 § FL . I normala fall bör kommunikation ske skriftligt genom