Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör torde överklaga" | Förvaltningsrätt & förfarande | Ställningstaganden | 2017 | 17 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Fråga om omprövningsbeslut som är till den skattskyldiges nackdel och som meddelas efter ordinarie omprövningsfrist alltid är att anse som efterbeskattnings- respektive eftertaxeringsbeslut.
av detta. Den omständigheten att skattemyndigheten varken i skälen eller i slutet uttalat sig om eftertaxering torde inte heller innebära att det inte kan vara fråga om sådan taxering. Tilläggas kan att det av beslutet framgår att skattemyndigheten ansett att oriktig uppgift
Saknas: svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Utgör Skatteverkets åtgärd att begära indrivning hos Kronofogdemyndigheten enligt 20 kap. skattebetalningslagen (1997:483,SBL) ett överklagbart beslut?
angetts fyra situationer i vilka överklagande inte får ske, torde inte innebära att alla andra beslut som fattas med tillämpning av SBL är överklagbara. Således meddelar Skatteverket i sin verksamhet en stor mängd beslut som inte får överklagas. I praxis
Saknas: svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilken kostnadsränta - låg eller hög - ska påföras vid debitering av skatt för s.k. non filers, dvs. skattskyldiga som inte varit vare sig moms- eller arbetsgivarregistrerade?
. Att Finansdepartementet i den aktuella situationen anser att fråga är om ett grundbeslut med resultat att hög ränta beräknas framgår av ett den 14 mars 2002, dnr Fi2002/994, avgett svar som departementet lämnat i anledning av ett brev från Tysk-Svenska Handelskammaren
Saknas: bör överklaga
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Överklagbarheten av Skatteverkets beslut enligt avgiftsförordningen (1992:191)
för att ett sådant beslut ska överklagas till regeringen blir slutsatsen att Skatteverkets beslut enligt 23 § avgiftsförordningen bör få överklagas till den länsrätt inom vars domkrets beslutande enhet inom Skatteverket är belägen (jfr 14 § 2 st. lagen (1971:289
Saknas: svar torde
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Överenskommelser om företrädaransvar - avtalets gränser
som myndigheten alltid har krav på sig att i samband med en överenskommelse göra en fullständig och allsidig utredning av ansvarsförutsättningarna (jfr. prop. 2002/03:128 s. 56). Normalt sett bör alltså rättsföljden enligt 12 kap. 7 e § kunna omfatta alla skatte
Saknas: svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Avdrag för godkända tjänstehundar
men kostnaderna för hundarna torde vara i stort sett likartade. Det finns därför anledning att göra en likartad bedömning i sådana fall. Domstolarna har som framgår ovan prövat frågan om avdragsrätt när den skattskyldige yrkat avdrag för tjänstehund. Avdrag
Saknas: överklaga
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Väsentlig ekonomisk betydelse enligt 2 kap. 4 § p. 2 taxeringslagen
för den skattskyldige kan ärendet avgöras av tjänsteman. Väsentlighetskravet bör enligt Skatteverkets mening generellt knytas till skatteeffekten av det tilltänkta beslutet. Med den utgångspunkten får enligt Skatteverkets bedömning tjänsteman avgöra ärende
Saknas: svar överklaga
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Beloppsgränser för uttag av skattetillägg och för eftertaxering respektive efterbeskattning
upphov till frågor om vilka beloppsgränser som bör gälla. Motsvarande frågor har aktualiserats även på eftertaxerings- respektive efterbeskattningsområdet. Med hänsyn till att beloppsgränserna har viss koppling till penningvärdet och till att dessa ska
Saknas: svar överklaga
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Juridiska personer som har upplösts efter likvidation
om likvidationen av den juridiska personen företräder, som huvudregel, denna om det blir fråga om fortsatt likvidation. Kommunikation ska ske med behörig företrädare. En juridisk person som har upplösts genom likvidation kan begära omprövning av eller överklaga
Saknas: svar torde
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Uppskjuten återbetalning av överskjutande mervärdesskatt och punktskatt
ha kommit in till Skatteverket inom tre veckor från den dag då den skattskyldige fick del av beslutet. 2 Bakgrund och frågeställning Frågor har väckts om vilken överklagandetid som gäller för beslut enligt 50 § SBF och om det är tillräckligt att Skatteverket
Saknas: svar torde