Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör torde" | Vägledning | 2015 | 131 träffar
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Rättegångskostnader
till redan före rättegången ( NJA 1962 s. 658 ). Återkallelse efter betalning, kvittning av konkursfordran När Skatteverket återkallar en konkursansökan bör frågor om hur rättegångskostnaderna ska hanteras sällan uppkomma. I många fall beror återkallelsen
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
kap. 27 § SFL ). Vanligtvis lämnas den oriktiga uppgiften i en inkomstdeklaration eller i en skattedeklaration. Men som framgår av lagtexten kan den oriktiga uppgiften lämnas under hela förfarandet, exempelvis i ett svar på en förfrågan
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Vad ska dras av som utgift? / Kostnader för anställda / Avdrag för arbetsgivarens kostnader
, enligt förarbetena. Några formella beviskrav på läkarintyg finns inte. Flertalet fall torde vara tämligen klara och inte kräva någon närmare utredning. Det bör räcka med att hänvisa till t.ex. Försäkringskassans behandlingsplan. I andra fall
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Värdefaktorer och riktvärde / Tomtmark på lantbruksenhet
att tomtmarken saknar värdegrundande tomtindelning och är uppdelad på många ägare, d.v.s. flertalet värderingsenheter för tomtmarken utgör markområden som inte överensstämmer med blivande tomter (t.ex. exploateringsmark). Denna undantagsregel torde inte komma
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Inbetalning och återbetalning / Kvittning / Civilrättsliga principer
Vissa fordringar är av det slaget att sociala skäl talar för att en gäldenär inte bör ha rätt att använda motfordran för kvittning. Som exempel på sådana fordringar kan nämnas: Lönefordringar, där arbetsgivarens kvittningsrätt mot en arbetstagares
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Naturgrusskatt
1995:67 s. 30 ). Enligt förarbetena bör ändå svallgrusavlagringar från morän omfattas av naturgrusskatten, medan jordarterna silt och ler undantas (jfr prop. 1995/96:87 s. 22 ). Vad innebär utvinning för markinnehavarens husbehov? En grundläggande
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Internationell insolvensrätt / EU:s insolvensförordning
har sina huvudsakliga intressen (centre of main interests, ”COMI”) ( artikel 3.1 insolvensförordningen ). I förordningens ingress anges att COMI bör motsvara platsen där gäldenären vanligtvis förvaltar sina intressen och därför är fastställbar för tredje man ( skäl 13
/ Vägledning / 2015 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / När får ett skattetillägg inte tas ut? / Sidan utgår i 2016 års utgåva! Rättelse av oriktig uppgift med ledning av normalt tillgängligt kontrollmaterial
efter en förfrågan från Skatteverket. Svar på frågor angående t.ex. ett avdrag i deklarationen eller en inkomst som inte deklarerats, som kommer in efter det att Skatteverket initierat en utredning, utgör normalt tillgängligt kontrollmaterial endast
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursförhandlingen / Betalning och andra konkurshinder
säkerhet enligt 63 kap. 8 § SFL ifråga om anstånd enligt 63 kap. 4 § SFL eller i övrigt i samband med anstånd enligt 63 kap. 15 § SFL och säkerheten täcker fordran torde hinder mot konkurs föreligga. En företagsrekonstruktion innebär ett tillfälligt
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
januari 2014 fått gemensamma ändamålsbestämmelser i 7 kap. 4 § IL . I förarbetena poängteras att det är ändamålet med verksamheten som bör vara avgörande för skattegynnandet och inte i vilken organisationsform som verksamheten drivs ( prop. 2013/14:1 s