Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör torde" | Skattebetalning & borgenärsarbete | 2017 | 77 träffar
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
över till domstol. Kronofogden företräder sökanden vid handläggning hos Kronofogden När Kronofogden handlägger allmänna mål är det i huvudsak också Kronofogden som företräder sökanden. Exempel på arbetsuppgifter är att: ta ställning till frågor om anstånd
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Rättegångskostnader
. Skatteverket fick betala gäldenärens rättegångskostnader med ett jämkat belopp. Samma synsätt bör tillämpas om återkallelsen beror på att Skatteverket har ändrat sin bedömning av skattefrågan på oförändrat underlag, något som mycket sällan torde förekomma
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Internationell insolvensrätt / EU:s insolvensförordning
”) ( artikel 3.1 insolvensförordningen ). I förordningens ingress anges att COMI bör motsvara platsen där gäldenären vanligtvis förvaltar sina intressen och därför är fastställbar för tredje man ( skäl 13 insolvensförordningens ingress ). Man brukar beteckna
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Återvinning i konkurs och ställande av säkerhet / Förutsättningar för att återvinna rättshandlingar till ett konkursbo
där betalningen bör kunna anses normal är om en skattebetalare varje år har betalat månaden innan sommarsemestern och nu återigen har gjort det. Vid efterbeskattning är det den faktiska och inte den ursprungliga förfallodagen som är avgörande för om en förtida
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Associationsrättslig lagstiftning / Aktiebolagslagen
har registrerats övergår ansvaret på bolaget, om förpliktelsen följer av stiftelseurkunden eller har kommit till efter det att bolaget bildades ( 2 kap. 26 § ABL ). Det är respektive borgenär som har talerätt. Skatteverket torde inte påföra ännu inte registrerade
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Kronofogdemyndigheten (KFM) har inte ansetts ha rätt att överklaga ett tingsrättsavgörande rörande förrättningskostnader hos KFM
reglerat att Skatteverket går in som motpart i domstolen vid ett överklagande (2 kap. 30 § första stycket andra meningen UB). När bestämmelsen i 18 kap. 1 § tredje stycket UB infördes utgick lagstiftaren från att det knappast torde förekomma
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ställande av säkerhet i samband med konkurs
talan med motivering att ingen borgenär ställt säkerhet för motpartens rättegångskostnader. Borgenärsförordningens stadgande, konkursförvaltarens skyldighet samt uppfattningen om ”konkurs- och processetik” kan leda till ovisshet om när Skatteverket bör
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Betalningsansvar för begränsat ansvarig kommanditdelägare när den ende komplementären i kommanditbolaget utträtt
sig Skatteverket också kunna göra gällande betalningsansvar för kvarvarande bolagsmän för skatteskulder som uppkommit före komplementärens utträde. I första hand bör dock komplementären göras ansvarig för dessa skulder. Har samtycke till utträdet inte lämnats
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Preskription av skattefordringar vid konkurs
samt om borgenärerna och deras krav så torde normalt ett tillräckligt underlag finnas tillgängligt vid edgångssammanträdet. Det kan dock även förekomma att det redan vid konkursbeslutet står klart att ett bevakningsförfarande behövs. Förvaltaren bör
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Överklagande av utmätningsbeslut efter att beslut om fördelning eller utbetalning av medel har fått laga kraft
göras i varje enskilt fall om Skatteverket ska tillstyrka att överklagandet bör tas upp till prövning. 2 Frågeställning Kan ett i rätt tid överklagat utmätningsbeslut prövas i sak trots att efterföljande beslut om fördelning eller utbetalning av medel