Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör upplåtelse" | Alla | 46 träffar
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / El / Skattepliktig el
). Av dessa allmänna råd framgår följande. Om el som förbrukats för framställning av el ingår i uppmätt bruttoelproduktion bör andelen el som förbrukats för framställning av el beräknas schablonmässigt i följande fall, om inte annat visas. Om upphettad ånga driver
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / El / Skattskyldighet
avgöranden tagit ställning till frågan om undantag från skatteplikt enligt 11 kap. 2 § 1 LSE. Avgörandena är relevanta även för frågan om skattskyldighet. Rättsfall: El ingår som ett osjälvständigt och naturligt moment i upplåtelse av fastighet
Saknas: svar
/ Vägledning / 2017 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / El / Skattskyldighet
med de direktiv på punktskatteområdet som rör el (2003/96/EG och 2008/118/EG) ( HFD 2012 not. 20 ). Rättsfall: El ingår som ett osjälvständigt och naturligt moment i upplåtelse av fastighet Högsta förvaltningsdomstolen har i ett förhandsbeskedsärende prövat
Saknas: svar
/ Vägledning / 2021 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
bör kunna likställas med den sönderdelning som äger rum inom den petrokemiska industrin. Det bränsle som används för sådan krackning anses använt som råvara och motsvarande synsätt bör även tillämpas vad gäller bränsleförbrukning i spaltgasverket
Saknas: upplåtelse
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
). Skattebefrielsen omfattar dock inte bensin och omärkt olja och inte heller bränsle som avses i 2 kap. 3 och 4 §§ LSE och som beskattas på samma sätt ( 6 a kap. 1 § 2 och 5 § LSE ). Beteckningen spårbundet färdmedel bör täcka samtliga fordon som är inrättade
Saknas: upplåtelse
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
). Skattebefrielsen omfattar dock inte bensin och högbeskattad olja och inte heller bränsle som avses i 2 kap. 3 och 4 §§ LSE och som beskattas på samma sätt ( 6 a kap. 1 § 2 och 5 § LSE ). Beteckningen spårbundet färdmedel bör täcka samtliga fordon som är inrättade
Saknas: upplåtelse
/ Vägledning / 2024 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
). Skattebefrielsen omfattar dock inte bensin och högbeskattad olja och inte heller bränsle som avses i 2 kap. 3 och 4 §§ LSE och som beskattas på samma sätt ( 6 a kap. 1 § 2 och 5 § LSE ). Beteckningen spårbundet färdmedel bör täcka samtliga fordon som är inrättade
Saknas: upplåtelse
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
. Av förarbeten framgår att omvandingen av lättbensin eller gasol i spaltgasverket bör kunna likställas med den sönderdelning som äger rum inom den petrokemiska industrin. Det bränsle som används för sådan krackning anses använt som råvara och motsvarande synsätt
Saknas: upplåtelse
/ Vägledning / 2017 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
som är stödmottagare. Det rör sig om de stödordningar som innebär att befrielse från skatt ges för flytande biodrivmedel och biogas som motorbränsle. Av förarbetena framgår följande: ”Enligt regeringens uppfattning bör med producent eller importör
Saknas: upplåtelse
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
eller importerat motorbränslet till Sverige som är stödmottagare. Det rör sig om de stödordningar som innebär att befrielse från skatt ges för flytande biodrivmedel och biogas som motorbränsle. Av förarbetena framgår följande: Enligt regeringens uppfattning bör
Saknas: upplåtelse