Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör" | Vägledning | 2016 | 17 träffar
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
sig om de stödordningar som innebär att befrielse från skatt ges för flytande biodrivmedel och biogas som motorbränsle. Av förarbetena prop. 2015/16:159 s. 41 framgår följande: ”Enligt regeringens uppfattning bör med producent eller importör i detta lagstiftningsärende
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattskyldighet för uppskovsbränslen / Distansförsäljning till Sverige
. Representanten ska också företräda säljaren i övriga frågor som gäller skatt enligt LSE. Underlag för kontroll av skatteredovisningen ska finnas tillgängligt hos representanten ( 4 kap. 9 a § första stycket LSE ). Däremot är representanten inte skattskyldig
Saknas: bör
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / El / Frivilligt skattskyldig
i datacentret. Den kvantifierande bestämningen ”huvudsakligen” bör tolkas på motsvarande sätt som i annan skattelagstiftning, d.v.s. minst 75 procent. Det bör ställas i relation till omsättningen i näringsidkarens näringsverksamhet i Sverige (jfr prop. 2016/17:1
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Säkerhet – uppskovsbränslen / Säkerhet vid distansförsäljning
§ andra stycket LSE ). Säkerheten ska ställas innan bränslet avsänds från det andra EU-landet ( prop. 2009/10:40 s. 168 jämförd med s. 191). De distansförsäljare som berörs förutsätts sälja bränsle till Sverige med viss regelbundenhet och de bör därför hos
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Tillfälligt registrerad varumottagare
jämförd med s. 191 ). Det anges dock i förarbetena att för tillfälligt registrerade varumottagare bör slarv med mottagningsrapporter i EMCS påverka möjligheten att på nytt bli godkänd som tillfälligt registrerad varumottagare (jfr prop. 2009/10:40 s. 177
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Skattebefriade förbrukare
för förbrukning för annat ändamål än drift av motordrivna fordon vid yrkesmässig växthusodling utgör statligt stöd. För att säkerställa att EU-rättens krav på offentliggörande och information om individuella stöd kan genomföras på ett ändamålsenligt sätt bör
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Lagerhållare
omfattande vid godkännande av den som avser att vara upplagshavare än för den som avser att vara registrerad varumottagare (jfr prop. 2009/10:40 s. 164 ). På motsvarande sätt bör omfattningen av lämplighetsprövningen av den som ansöker om godkännande
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Upplagshavare
av ett nytt bränsle. Ett fall där bestämmelsen om bearbetning bör kunna komma ifråga, är för de näringsidkare som omförpackar bränslen i skattefria småförpackningar om högst en liter ( prop. 1994/95:54 s. 106 ). Bestämmelsen i punkten 2 innebär en möjlighet
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattskyldighetens inträde för uppskovsbränslen
har byggts upp bl.a. mot bakgrund av behovet av att kunna kontrollera om mottagare av punktskattepliktiga varor är godkända upplagshavare. Den skattskyldige som genom registret fått bekräftat att en kund är godkänd upplagshavare bör normalt kunna förlita
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Registrerad varumottagare
tagits emot på föreskrivet sätt. Systematisk, eller regelmässigt, upprepad underlåtenhet att sända mottagningsrapport inom föreskriven tid bör därför kunna utgöra grund för återkallelse av godkännande som upplagshavare eller registrerad varumottagare
Saknas: svar