Filtrera på område
Sökresultat: "������������������KA���:131������������������������,������������,������24������,������������������,������������������ length bör" | Alla | 540 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets information om värdering av bilförmån för beskattningsåret 2015
också i fråga om egenföretagare som redovisar uttag av bilförmån i näringsverksamhet. I Skatteverkets allmänna råd (SKV A 2014:26) anges följande. ”Dessa allmänna råd bör tillämpas även vid värdering av förmån av att för privat bruk använda bil som ingår
Saknas: KA length
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Regelverk / OECD:s modellavtal och riktlinjer (Transfer Pricing Guidelines)
Arm’s Length Principle) Kapitel II Prismetoder (Transfer Pricing Methods) Kapitel III Jämförbarhetsanalys (Comparability Analysis) Kapitel IV Administrativa sätt att undvika och lösa dubbelbeskattningsfrågor (Administrative Approaches to Avoiding and
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2014 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skatteplikt och undantag / Undantag från skatteplikt / Överlåtelse av vissa tillgångar / Skattefrihetens omfattning
att så länge varan behåller sin karaktär av inventarium och inte blir omsättningstillgång ska mervärdesskatt inte tas ut. Det bör gälla bara i sådana fall där försäljningen sker i form av stadigvarande butiksförsäljning eller liknande som är helt jämförbart
Saknas: KA length
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Tjänst / Skatteplikt och undantag / Förmåner / Bilförmån / Beräkna bilförmånsvärde
för tillverkningsår. En bilmodell som är ny endast på grund av nytt tillverkningsår bör anses introducerad på den svenska marknaden vid detta tillverkningsårs ingång ( SKV A 2022:37, avsnitt 2.1 ). Om ett introduktionspris ändras efter en kort tid, avses
Saknas: 131 length
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / Skuldsanering / Att överklaga eller ompröva en skuldsanering
ingen anledning att överklaga Kronfogdemyndighetens beslut om skuldsanering. Det är endast om det föreligger särskilda skäl, t.ex. att rättsläget är oklart och det finns behov av prejudikat, som verket bör överklaga ett skuldsaneringsbeslut, se Riktlinjer
Saknas: KA length
/ Vägledning / 2023 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Vad är tilläggsskatt? / Bestämmelser om global minimibeskattning
. Dessutom pågår fortfarande arbetet med förtydliganden inom OECD och det kan därför förväntas ytterligare lagstiftning framöver ( prop. 2023/24:32 s. 131 ).
Saknas: KA length
/ Vägledning / 2024 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Vad är tilläggsskatt? / Bestämmelser om global minimibeskattning
för tolkning om det är fråga om förtydliganden eller exempel som ryms inom tilläggsskattelagen. Dessutom pågår fortfarande arbetet med förtydliganden inom OECD och det kan därför förväntas ytterligare lagstiftning framöver ( prop. 2023/24:32 s. 131 ).
Saknas: KA length
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Lagen om ömsesidig handräckning i skatteärenden
som handräckningsärendet gäller. Det innebär främst skatteförfarandelagens bestämmelser om föreläggande, revision, vitesföreläggande och bevissäkring. Se även 6 § andra stycket 1. I anslutning till 5 § LÖHS bör nämnas att det i 37 kap. 11 § och 41 kap. 2 a § SFL finns
Saknas: KA length
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Lagen om ömsesidig handräckning i skatteärenden
, vitesföreläggande och bevissäkring. Se även 6 § andra stycket 1. I anslutning till 5 § LÖHS bör nämnas att det i 37 kap. 11 § och 41 kap. 2 a § SFL finns bestämmelser om Skatteverkets möjlighet att besluta om föreläggande och revision för att kunna lämna uppgifter
Saknas: KA length
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Lagen om ömsesidig handräckning i skatteärenden
och administrativ praxis sätter en definitiv gräns för vilka åtgärder en svensk myndighet får vidta i ett handräckningsärende (6 § första stycket 1 och andra stycket 1). I anslutning till 5 och 6 §§ LÖHS bör nämnas att det i 37 kap. 11 § och 41 kap. 2 a § SFL finns
Saknas: KA length