Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör" | 2016 | 9 träffar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Tolkning av skatteavtal
man brukar tala om ett tolkningsproblem. För att lösa sådana behövs tolkningsprinciper. För att undvika att olika stater tolkar skatteavtal på olika sätt, vilket kan leda till oönskad dubbelbeskattning eller skattefrihet, bör tolkningsprinciperna
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Modellavtalets uppbyggnad
av eller tillägg till kommentarerna bör i regel anses tillämpliga när man tolkar och tillämpar avtal som har ingåtts innan dessa justeringar och tillägg blivit antagna, eftersom de avspeglar en samstämmighet mellan OECD:s medlemsländer i fråga om den rätta
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 3 Allmänna definitioner
delegerats till Skatteverket. Om ett ärende som ska handläggas av behörig myndighet är av särskild betydelse eller annars av sådan beskaffenhet att det bör avgöras av regeringen ska dock Skatteverket med eget yttrande överlämna ärendet till regeringen
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 9 Associated Enterprises
”Thin capitalisation”, att artikel 9 inte hindrar att ett land tillämpar interna regler om underkapitalisering. Om sådana regler används bör det ske på ett sådant sätt att den skattepliktiga vinsten i ett inhemskt företag inte höjs mer än den vinst
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 7 Business profits
beskattning av en icke realiserad värdestegring kan, om själva försäljningen sker först ett senare år, detta innebära en överbeskattning, OECD:s kommentarer punkterna 21 och 22 . Staterna bör då lösa problemet genom en ömsesidig överenskommelse. En lösning
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
och dess aktieägares civilrättsliga och skatte-rättsliga ställning finner Regeringsrätten att ett KGaA trots den personliga ansvarigheten för en eller flera bolagsmän bör likställas med ett aktiebolag i det aktuella hänseendet. Detta betyder i sin tur att ett svenskt
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 5 Permanent establishment
bedriva verksamhet från den stadigvarande platsen. Tid för att ställa i ordning platsen bör dock inte medräknas om iordningställandet väsentligt skiljer sig från den verksamhet som kommer att bedrivas. T.ex. ska tid under vilken lokal anskaffas
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 13 Capital gains
(Inkomst av rörelse) bör således tillämpas mutatis mutandis (med vederbörliga ändringar) utan uttrycklig hänvisning till dem. Punkt 3 Skepp och luftfartyg Punkt 3 behandlar vinst som uppkommer vid avyttring av skepp eller luftfartyg i internationell trafik
Saknas: svar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Förordning (1982:986) om överenskommelse mellan Sverige och Uruguay angående ömsesidig skattebefrielse för luftfartsföretag
vid utgången av detta kalenderår. Om föregående överenskommelse kan godtas av Sveriges regering har jag äran föreslå att denna not och Edert bekräftande svar skall anses utgöra en överenskommelse mellan Sveriges och Uruguays regeringar, vilken skall träda
Saknas: bör