Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar b fråga fyra två" | 2015 | 11 träffar
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 23 A och B Exemption method respektive Credit method
på grund av olikheter i deras interna rätt eller av andra skäl och därför ha olika uppfattningar om beskattningsrätten. Det kan uppstå problem också när två stater beskattar samma inkomst vid olika tidpunkter. Beträffande dessa frågor, se Tolkning
Saknas: fyra svar
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 25 Undanröjande av dubbelbeskattning
också när två stater beskattar samma inkomst vid olika tidpunkter. Beträffande dessa frågor, se Tolkning av skatteavtal . Punkterna 1–5 Punkterna 1–5 anger hur dubbelbeskattning ska undanröjas för person med hemvist i Danmark, Färöarna, Finland, Island
Saknas: fyra svar
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Tolkning av skatteavtal
punkt 3 i det nordiska skatteavtalet. Beskattning i två stater vid olika tidpunkter I OECD:s kommentar till artiklarna 23 A och 23 B beskrivs vissa frågor som uppstår när de avtalsslutande staterna beskattar samma inkomst vid olika tidpunkter
Saknas: fyra
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 19 Government Service
remuneration paid by a Contracting State or a political subdivision or a local authority thereof to an individual in respect of services rendered to that State or subdivision or authority shall be taxable only in that State. b) However, such salaries, wages and
Saknas: fyra svar
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 9 Associated Enterprises
enterprise of a Contracting State participates directly or indirectly in the management, control or capital of an enterprise of the other Contracting State, or b) the same persons participate directly or indirectly in the management, control or capital of an
Saknas: fyra svar
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 19 Offentlig tjänst
modellavtal . Den är inte tillämplig på ersättning från en mellanstatlig institution, det vill säga en juridisk person som har inrättats genom avtal mellan två eller flera stater. På sådan ersättning tillämpas artikel 15 ( RÅ 1980 Aa 71 som gällde Nordiska
Saknas: fyra svar
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
i stat B än en medborgare i stat B som har hemvist i stat C. Grunden för tillämpningen skulle vara att de befinner sig ”under samma förhållanden”. Svaret är nej, eftersom de inte befinner sig under samma förhållanden rättsligt och faktiskt när det gäller
Saknas: fyra svar
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 13 Capital gains
till artikel 23 A och 23 B behandlas frågan vilken inverkan olika beskattningstidpunkter i respektive stat har på avräkningsförfarandet i hemviststaten, så kallad timing mismatch. De artiklar i avtalet som tillåter källstatsbeskattning innehåller inga
Saknas: fyra svar
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 4 Resident
punkt 1 definieras uttrycket person med hemvist i en avtalsslutande stat (“resident of a Contracting State”). Begreppet hemvist är av fundamental betydelse vid tillämpningen av skatteavtal och fyller två olika funktioner. För det första avgränsar
Saknas: fyra svar
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 15 Income from employment
if: a) the recipient is present in the other State for a period or periods not exceeding in the aggregate 183 days in any twelve month period commencing or ending in the fiscal year concerned, and b) the remuneration is paid by, or on behalf of, an
Saknas: fyra svar