Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar behöver behöver ärenden" | 2020 | 1652 träffar
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
över till domstol. Kronofogden företräder sökanden vid handläggning hos Kronofogden När Kronofogden handlägger allmänna mål är det i huvudsak också Kronofogden som företräder sökanden. Exempel på arbetsuppgifter är att: ta ställning till frågor om anstånd
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets information om anmälan om förvaring av maskinläsbara medier m.m. utomlands
börjar förvaras i utlandet. En anmälan om ändring av plats eller ändring av uppgift om företag i utlandet bör ske så snart ändrade förhållanden har inträffat. Anmälan till Skatteverket bör göras skriftligen." 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
begränsas till tre år första gången det meddelas för ett visst företag och om tillståndet förnyas för samma företag bör det kunna medges för ytterligare fem år i taget. 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska en anmälan enligt 7 kap. 3 a § respektive
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
har fullgjort sin kommunikationsplikt. En huvudregel för alla slags ärenden Skyldigheten att kommunicera gäller som huvudregel för alla beslut som kan aktualiseras under ett ärendes handläggning. Den tidigare formella begränsningen till enbart slutliga beslut
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
pröva om det behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss. Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet och det måste alltid övervägas om det inte finns någon enklare
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
vem som är behörig företrädare? Det är viktigt att veta vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika situationer för att kunna svara på bl.a. frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Utformning av föreläggande och hur föreläggandet följs
om att den som har förelagts har nåtts av föreläggandet kan delgivning användas. Svar på föreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra hur en uppgift ska lämnas . Huvudregeln
/ Vägledning / 2020 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Vad är en allmän handling? / Handlingar som inte är allmänna
En begäran om att få ta del av frågor och svar till och från Skatteverkets rättsavdelning i ett antal angivna ärenden i avdelningens ärendehanteringssystem Pärlan, har avslagits med hänvisning till att handlingarna inte är allmänna. Kammarrätten konstaterade
/ Vägledning / 2020 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessregler / Beskattningsverksamheten / Sekretess till skydd för den enskilda
ersättningsfrågan offentliga. Detsamma gäller andra handlingar som avser både ersättnings- och beskattningsärendet. Rådgivning samt frågor och svar Den rådgivningsverksamhet i form av telefonpaneler, brevsvar och liknande som Skatteverket bedriver omfattas
/ Vägledning / 2020 / Dataskydd & sekretess / Dataskydd / Beskattningsverksamheten / I eller utanför beskattningsdatabasen
, beloppsuppgifter från deklarationer och slutskatteuppgifter. Handlingsdelen innehåller handlingar i ärenden som handläggs elektroniskt. Det kan både vara handlingar som har kommit in till Skatteverket och handlingar som har upprättats inom Skatteverket. Exempel