Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar behöver företag ompröva" | Vägledning | 2016 | 317 träffar
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skatteavdrag och egeninbetalning / Ersättning för arbete / Hur beräknas skatteavdraget? / Värdering av förmåner
från arbetsgivaren besluta om ett justerat bostadsförmånsvärde vid beräkningen av arbetsgivaravgifter i de fall en tjänstebostad är större än vad den anställde och dennes familj behöver ( 2 kap. 10 c § SAL ). Om det finns ett sådant beslut om arbetsgivaravgifter ska
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
Skatteverket får i vissa fall ompröva beslut efter tvåårsfristen men inom sex år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret gick ut (efterbeskattning), även om det inte finns någon oriktig uppgift. Efterbeskattning enligt huvudregeln
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Företagsrekonstruktion och offentligt ackord / Offentligt ackord
som kan medföra att Skatteverket måste ompröva sitt ställningstagande till ackordsförslaget. Det kan också uppkomma frågor om avräkning av skatter enligt skatteförfarande- eller avräkningslagen eller om hur lönegarantibelopp ska återbetalas. Finns det praktiska
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / F-skuldsanering / Att överklaga eller ompröva en F-skuldsanering
av gäldenärens totala skuldsituation så har möjligheterna att i efterhand ompröva F-skuldsaneringen begränsats. Ju färre omständigheter som kan leda till omprövning, desto säkrare är det att F-skuldsaneringen innebär en definitiv lösning av gäldenärens ekonomiska
Saknas: behöver svar
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / Skuldsanering / Att överklaga eller ompröva en skuldsanering
vars fordran enligt samma paragraf har drabbats av preklusion till följd av skuldsaneringsbeslutet som är behöriga att ansöka om omprövning. Även om förutsättningarna för omprövning är uppfyllda behöver detta inte leda till att skuldsaneringen omprövas eftersom
Saknas: företag svar
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Beslut som inte får omprövas till nackdel
för just dessa beslut. Beslut som inte får omprövas till nackdel Följande beslut får Skatteverket inte ompröva till nackdel för den som beslutet gäller ( 66 kap. 20 § SFL ): beslut om ansvar för skatt eller avgift enligt 59 kap. SFL beslut om skattetillägg
Saknas: företag svar
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
över till domstol. Kronofogden företräder sökanden vid handläggning hos Kronofogden När Kronofogden handlägger allmänna mål är det i huvudsak också Kronofogden som företräder sökanden. Exempel på arbetsuppgifter är att: ta ställning till frågor om anstånd
Saknas: företag ompröva
/ Vägledning / 2016 / Bokföring & redovisning / Vad gäller för olika företagsformer? / Bokföringsnämndens indelning av regelverk (K1–K4) / Vad kännetecknar de olika K-regelverken? / K2: årsredovisning i mindre företag
Det finns ett visst inslag av kontantmetoden i de allmänna råden. Ett företag behöver inte periodisera inkomster och utgifter som var för sig understiger 5 000 kronor ( BFNAR 2008:1 punkt 2.4 respektive BFNAR 2009:1 punkt 2.4 ). Regeln är en avvikelse
Saknas: ompröva svar
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Representant för säljaren vid distansförsäljning (LTS, LAS och LSE)
och i övrigt företräda säljaren i frågor som gäller skatt enligt dessa lagar. Underlag för kontroll av skatteredovisningen ska finnas tillgängligt hos representanten ( 16 a § första stycket LTS , 15 a § första stycket LAS , 4 kap. 9 a § första stycket LSE
Saknas: behöver ompröva
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Anstånd med betalning av skatter och avgifter / Det är tveksamt hur mycket som kommer att behöva betalas / När ska Skatteverket bevilja ändringsanstånd?
). Skattefrågan behöver inte vara tveksam för att utredningen är komplicerad Skattefrågan behöver inte vara tveksam bara för utredningsmaterialet är omfattande eller för att ärendet innehåller komplicerade frågor. För att Skatteverket ska ge anstånd ska
Saknas: företag svar