Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut behöver företag tre" | 2016 | 1064 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
begränsas till tre år första gången det meddelas för ett visst företag och om tillståndet förnyas för samma företag bör det kunna medges för ytterligare fem år i taget. 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska en anmälan enligt 7 kap. 3 a § respektive
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skönsmässiga beslut om skatter och avgifter
med anledning av en eventuell retur av ett föreläggande. Den som föreläggs måste få minst fem dagar på sig att följa föreläggandet ( 8 kap. 1 § SFF ). I motsats till vad som gäller att fatta ett skönsmässigt beslut om slutlig skatt behöver Skatteverket
/ Vägledning / 2016 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Avdrag och återbetalning för ingående skatt / Rätt till återbetalning / Utländska beskattningsbara personer / Etablerade utom EU
avse en sammanhängande period om minst tre på varandra följande kalendermånader under kalenderåret, dock högst ett helt kalenderår. En ansökan som avser slutet av ett kalenderår får dock omfatta kortare tid än tre månader ( 19 kap. 23 § ML ). Beslut
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / Regler om revisionsbeslutet
ut. Någon möjlighet att överklaga Skatteverkets beslut vad gäller de särskilda skälen finns inte. Begäran om upplysning vid samarbete inom EU eller vid avtal om utbyte av upplysningar Skatteverket ska vid revision p.g.a. begäran om informationsutbyte tillsvidare
/ Vägledning / 2016 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Redovisning enligt särskilda ordningar / Bestämmelser till och med den 30 juni 2021 / Deklaration och betalning – till och med den 30 juni 2021
som har skett i en konsumtionsstat inom redovisningsperioden som ska redovisas (artikel 4.3 i kommissionens genomförandeförordning [EU] nr 815/2012). Om ett företag inte har gjort några leveranser i en viss konsumtionsstat behöver företaget inte ta
/ Vägledning / 2016 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Redovisning enligt särskilda ordningar / Bestämmelser till och med den 30 juni 2021 / Registrering – till och med den 30 juni 2021
om ett företag utan etablering inom EU tillhandahåller sådana tjänster till beskattningsbara personer i EU. Det beror på att en säljare inte behöver registrera sig vid tillhandahållande av sådana tjänster till beskattningsbara personer i andra länder eftersom
/ Vägledning / 2016 / Folkbokföring / Samordningsnummer / Ska avpubliceras Tilldelning
tilldelning av samordningsnummer. Enskilda personer har inte rätt att själva begära samordningsnummer. Skatteverkets beslut om samordningsnummer går inte att överklaga ( 39 § andra stycket FOL ). Uppgifter som ska finnas i begäran En begäran
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
Skatteverket får i vissa fall ompröva beslut efter tvåårsfristen men inom sex år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret gick ut (efterbeskattning), även om det inte finns någon oriktig uppgift. Efterbeskattning enligt huvudregeln
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Fåmansföretag och fåmanshandelsbolag / Utdelning och kapitalvinst / Kvalificerad andel / Samma eller likartad verksamhet
. När bedriver två företag samma eller likartad verksamhet? Högsta förvaltningsdomstolen har i tre avgöranden samma dag (förhandsbesked) om uttagsbeskattning tagit ställning till tillämpningen av bestämmelsen. I samtliga fall var avsikten att en viss
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
av Skatteverkets beslut eller att låta bli att överklaga ett beslut kan ses som en brist i orsakssambandet, se t.ex. beslut av JK ( 2015-03-27, dnr 584-14-40 ) och även EU-domstolens mål C-445/06 , Danske Slagterier mot Förbundsrepubliken Tyskland, punkt 58–64. Se