Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar behöver hänseenden" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2018 | 17 träffar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Ändring av beslut
betydelsefull för att det ska finnas skäl att ändra beslutet i aktuellt hänseende ( prop. 2016/17:180 s. 236 ). Eftersom det bara är väsentliga felaktigheter som behöver beaktas innebär det att Skatteverket kan avstå från att besluta om en ändring t.ex
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
) och ett beslut om efterbeskattning på grund av oriktig uppgift ( 66 kap. 27 § 1 a–1 b SFL ) är bl.a. att Skatteverket i det ordinära omprövningsbeslutet inte behöver bevisa att en oriktig uppgift har lämnats och att Skatteverket på eget initiativ får ompröva
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Utformning av föreläggande och hur föreläggandet följs
kan delgivning användas. Svar på föreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra hur en uppgift ska lämnas . Det betyder att bestämmelsen i 24 § FL om muntligt svar
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
på platsen utgör näringsverksamhet eller inte. Skatteverket får i det avseendet ställa de frågor om verksamheten som behöver ställas. Var får kontrollbesök göras? Kontrollbesök som avser torg- och marknadshandel får bara göras där sådan handel bedrivs ( 42
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / Föreläggande inom revisionen
för granskningen eller inte ger revisorn möjlighet att kontrollera kopia av upptagning eller i övrigt inte ger revisorn den hjälp som behövs vid revisionen , t.ex. genom att inte beskriva rutiner eller svara på löpande frågor under revisionen. Ett föreläggande
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet och det måste alltid övervägas om det inte finns någon enklare och smidigare metod för att få de önskade uppgifterna. Solfjäders- eller kedjeremiss Om Skatteverket behöver inhämta
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
de uppgifter som lämnats i ärendet. Verket kan göra detta genom att t.ex. ställa frågor och påpeka brister till den enskilda ( 23 § tredje stycket FL ). I praktiken styrs alltså Skatteverkets utredningsinsatser av vilken typ av ärende som det gäller
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Serviceskyldighetens omfattning
Skatteverket inte behöver ha någon särskild sakkunskap innan hen kontaktar verket i en viss fråga ( prop. 2016/17:180 s. 291 ). Hjälp att kunna ta till vara sina intressen Hjälpen ska utan onödigt dröjsmål ges i den utsträckning som är lämplig med hänsyn
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
, behöver Skatteverket vanligtvis inte skicka en kopia på själva handlingen. Det räcker normalt med att i ett förslag till beslut ange uppgiften, varifrån Skatteverket har hämtat uppgiften samt vilka slutsatser Skatteverket drar av den. Ibland kan det dock
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / FATCA / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Gemensamma bestämmelser vid granskning av konton
är ett rapporteringspliktigt konto gäller speciella regler för att kontot ska upphöra att vara rapporteringspliktigt . Vissa konton är dock undantagna från rapporteringsplikt . Dessa behöver varken granskas eller rapporteras ( prop. 2014/15:41 s. 140 ). Det finansiella
Saknas: hänseenden