Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar behöver sex tre" | 2017 | 879 träffar
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Återvinning i konkurs och ställande av säkerhet / Att väcka talan om återvinning
och 11 kap. 6 § KonkL ). Talan vid allmän domstol måste däremot väckas inom ett år från dagen för konkursbeslutet. Om konkursförvaltaren inte har känt till att det fanns anledning till återvinningstalan, får talan väckas senare men inom sex månader
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Återvinning i konkurs och ställande av säkerhet / Förutsättningar för att återvinna rättshandlingar till ett konkursbo
utan reservation om rättshandlingen ägt rum inom denna tid. Den kortare fristen är sex månader beträffande rättshandlingar av gåvoliknande natur och tre månader i fråga om övriga rättshandlingar. Genomgående föreskrivs en längre tidsfrist som kan åberopas endast
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
detta att reglerna om efterbeskattning endast blir aktuella att tillämpa under år tre till och med år sex. Skillnaden mellan ett ordinärt omprövningsbeslut och ett beslut om efterbeskattning Skillnaden mellan ett ordinärt omprövningsbeslut ( 66 kap. 21–22 §§ SFL
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
Skatteverket får i vissa fall ompröva beslut efter tvåårsfristen men inom sex år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret gick ut (efterbeskattning), även om det inte finns någon oriktig uppgift. Ibland kan beslut få fattas ännu senare
/ Vägledning / 2017 / Fastighetstaxering / Småhus / Riktvärde för småhus och tomtmark / Tomtmark
i vilken utsträckning och på vad sätt tomtmarken har tillgång till vatten och avlopp ( 12 kap. 3 § FTL ). Värdefaktorn vatten och avlopp ska indelas i sex klasser, VA-klasser ( 1 kap. 35 a § FTF ). När man delar in i de sex VA-klasserna (VA 1, VA 2 o.s.v.) ska man genom
/ Vägledning / 2017 / Fastighetstaxering / Småhus / Riktvärde för småhus och tomtmark
. För varje huvudområde anges en delsumma som i särskilda fall kan jämkas ( 8 kap. 4 § FTL och 11 § SKVFS 2014:3 ). Till ledning när man beräknar standardpoäng ligger i första hand de svar som lämnats på motsvarande standardfrågor i deklarationen. En förutsättning
/ Vägledning / 2017 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Värderingsmodell / Riktvärdekarta, tabeller och riktvärdeangivelser
för ekonomibyggnader, s.k. E-tabeller, som består av totalt 54 tabeller. För varje byggnadskategoriklass, med undantag för byggnadskategori klass 60, finns tre E-tabeller. För samtliga byggnadskategoriklasser utom klass 60 finns E-tabellen som en G-tabell, en M-tabell
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilka tax rulings (förhandsbesked) ska Skatteverket lämna information om enligt Action 5 i OECD:s/G20:s BEPS-projekt?
av förhandsbesked, för Sveriges del, som omfattas av detta utbyte. Det behöver också klargöras till vem informationen om dessa förhandsbesked ska lämnas och när. Detta ställningstagande syftar till att klargöra Skatteverkets uppfattning i följande frågor
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Uttrycket inte endast tillfälligt vid omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn
och tillhandhåller tjänster som framdragning av ledningar samt installation av fjärrvärmecentraler i fastigheter. Skatteverket har i skrivelse 2007-06-26, dnr 131 409443-07/111, sammanställt ett antal frågor och svar avseende säljarens och köparens status
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Förordning (2012:848) om administrativt samarbete inom Europeiska unionen i fråga om beskattning
eller en behörig tjänsteman som avses i 4 § skickar eller tar emot en begäran eller ett svar på en begäran om samarbete, ska de underrätta det centrala kontaktkontoret om detta. Om ett kontaktorgan eller en behörig tjänsteman tar emot en begäran som inte omfattas