Sökresultat: "frågor och svar beskattningsbeslut bör efterbeskattningsbeslut omprövningsbeslut" | 2020 | 39 träffar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
samma fråga flera gånger till nackdel för den som beslutet gäller (jfr. 66 kap. 28 § 1 SFL ). Den subjektiva och den objektiva bevisbördan I materiellt hänseende krävs det inte mer för ett efterbeskattningsbeslut än för ett ordinärt omprövningsbeslut
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen
1 Sammanfattning Ett omprövningsbeslut är alltid att anse som ett efterbeskattningsbeslut när det sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen i 66 kap. 21 § skatteförfarandelagen (2011
Saknas: beskattningsbeslut svar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Vägtrafikskatt
för den enskilda ( prop. 2005/06:65 s. 125 ). Om det framgår av material som är tillgängligt för Skatteverket att ett beskattningsbeslut är fel, får Skatteverket även efter treårsfristen meddela omprövningsbeslut som är till fördel för den enskilda ( 4 kap. 5
Saknas: svar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
om utredningen, t.ex. efter en fråga, bör Skatteverket ändå informera om att utredningen har lagts ned. Ett sådant meddelande hindrar inte att Skatteverket i ett senare skede fattar beslut om efterbeskattning i de frågor som utredningen omfattade. Ett beslut
Saknas: beskattningsbeslut svar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Saken i skatteförfarandet
fatta flera omprövningsbeslut i samma fråga så länge frågan inte avgjorts av en domstol (res judicata) eller är föremål för en överprövning i domstol (litis pendens). Ett viktigt undantag gäller i fråga om efterbeskattningsbeslut. Skatteverket får
Saknas: svar
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Likvidation och upplösning / Kallelse på okända borgenärer
har lämnats men ännu inte lett till något beslut, bör gäldenären räkna med att det kan finnas en skatteskuld ( NJA 2014 s. 114 ). I dessa fall bör en skattefordran normalt anses som en känd fordran. Om det finns ett beskattningsbeslut för en period
Saknas: efterbeskattningsbeslut
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av Skatteverkets beslut / Beslut som får överklagas och vem som får överklaga / Överklagande av allmänna ombudet
bli att förvaltningsrätten som första instans fick pröva frågor som Skatteverket inte har utrett, vilket kan anses strida mot principerna för skatteprocessen. Om en utredning har tillförts uppgifter som inte kommer från den enskilda, bör denne också få möjlighet att yttra
Saknas: omprövningsbeslut svar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
(1994:1920) om allmän löneavgift sådana avgifter vars storlek bestäms i ett beslut om slutlig skatt enligt 56 kap. 6 § SFL . En definition av arbetsgivaravgifter finns i 3 kap. 3 § SFL . Skatteverket anser att ett omprövningsbeslut på initiativ
Saknas: svar
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Anstånd med betalning av skatter och avgifter / Ansökan
. byråanstånd med inlämnande av mervärdesskattedeklaration enligt 36 kap. 6 § SFL ( 63 kap. 3 § andra stycket SFL och prop. 2013/14:28 s. 16 ff. ). Ansökan bör vara skriftlig En ansökan om anstånd bör lämnas i skriftlig form, d.v.s. per post, e-post eller fax
Saknas: efterbeskattningsbeslut svar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Särskilda avgifter – beslut / Skattetillägg / Vid oriktig uppgift och skönsbeskattning
. För den som har ett beskattningsår som motsvarar ett brutet räkenskapsår som sträcker sig från den 1 juli 2014 till den 30 juni 2015 ska beslutet om skattetillägg meddelas senast den 31 december 2017. Ett beslut om skattetillägg får meddelas separat Skatteverket bör normalt meddela
Saknas: svar