Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar beskattningsbeslut frågeställningar kunnat taxeringsbeslut" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2015 | 14 träffar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
tidigare bedömning Enligt rättspraxis har en uppgiftslämnare inte kunnat värja sig mot efterbeskattning genom att åberopa att Skatteverket har bedömt en viss kostnad eller intäkt på ett visst sätt i ett tidigare beskattningsbeslut. Detta framgår bl.a. av RÅ
Saknas: frågeställningar taxeringsbeslut
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
som ska ha orsakat att ett beslut har blivit felaktigt eller inte fattats inom tvåårsfristen . Ett uteblivet svar på ett föreläggande som har ställts efter tvåårsfristen kan aldrig ha orsakat att ett beslut har blivit fel eller inte fattats i rätt tid
Saknas: frågeställningar taxeringsbeslut
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Ordinär omprövning enligt SBL
till den skattskyldiges nackdel. Därefter konstaterar Kammarrätten, som svar på andrahandsyrkandet, att domstolen inte heller som första instans kan pröva fråga om efterbeskattning. Skiljaktig mening finns med motsatt utgång i huvudfrågan. Kommentar: Av 4 kap. 2 och 3
Saknas: frågeställningar taxeringsbeslut
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Fråga om omprövningsbeslut som är till den skattskyldiges nackdel och som meddelas efter ordinarie omprövningsfrist alltid är att anse som efterbeskattnings- respektive eftertaxeringsbeslut.
och ska därför inte, med hänsyn till förbudet att efterbeskatta respektive eftertaxera samma fråga två gånger, undanröjas utan i stället ändras. 2 Bakgrund och frågeställning Fråga har väckts om omprövningsbeslut enligt SBL respektive TL
Saknas: beskattningsbeslut svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Beslut att redovisningsperioden för mervärdesskatt ska vara en kalendermånad i stället för tre
expedieras. 2 Bakgrund och frågeställning Fråga har väckts om beslut enligt 10 kap. 14 b § SBL måste meddelas i form av en särskilt uppsatt beslutshandling. 3 Gällande rätt m.m. Enligt 10 kap. 14 § SBL omfattar en redovisningsperiod en kalendermånad
Saknas: svar taxeringsbeslut
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Väsentlig ekonomisk betydelse enligt 2 kap. 4 § p. 2 taxeringslagen
2005. 2 Bakgrund och frågeställning Enligt förarbetena till nu gällande taxeringslag (prop. 1989/90:74 s. 280) ska bedömningen av vad som enligt 2 kap. 4 § p. 2 TL är av väsentlig ekonomisk betydelse göras utifrån den skattskyldiges egna förhållanden
Saknas: beskattningsbeslut svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilken kostnadsränta - låg eller hög - ska påföras vid debitering av skatt för s.k. non filers, dvs. skattskyldiga som inte varit vare sig moms- eller arbetsgivarregistrerade?
skattedeklaration, är att betrakta som s.k. grundbeslut. På grund härav ska hög kostnadsränta beräknas. 2 Bakgrund och frågeställning Vid Skatteverkets revisionsverksamhet framkommer inte sällan att skattskyldiga, som inte varit registrerade till moms eller såsom
Saknas: kunnat taxeringsbeslut
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Juridiska personer som har upplösts efter likvidation
ett beslut om skatt. Det som sägs ovan gäller även juridiska personer som har upplösts till följd av ett avregistreringsförfarande utan föregående likvidation. 2 Frågeställningar När en juridisk person upplöses på grund av att ett likvidationsförfarande
Saknas: svar taxeringsbeslut
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Utgör Skatteverkets åtgärd att begära indrivning hos Kronofogdemyndigheten enligt 20 kap. skattebetalningslagen (1997:483,SBL) ett överklagbart beslut?
. partsbesked och är därmed inte överklagbara. 2 Bakgrund och frågeställning Fråga har uppkommit om Skatteverkets åtgärder att restföra och snabbrestföra skattefordran samt att sänka restföringsgränsen respektive underlåta restföring utgör överklagbara beslut
Saknas: svar taxeringsbeslut
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vad är byggverksamhet och när föreligger en byggarbetsplats?
tillämpas också på byggverksamhet som startat före ikraftträdandet om verksamheten kan antas pågå efter den 30 juni 2016. Frågeställningar En byggherre ska anmäla en byggarbetsplats till Skatteverket innan byggverksamheten startar. Byggherren ska
Saknas: beskattningsbeslut taxeringsbeslut