Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar beslut bör frågeställningar stiftelse" | Alla | 3004 träffar
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
har av Högsta förvaltningsdomstolen ansetts oinskränkt skattskyldig (RÅ 1980 Aa 129). Exempel på verksamheter som inte ansetts gynna medlemmarnas ekonomiska intressen Högsta förvaltningsdomstolen har i ett antal mål prövat denna frågeställning. När det gäller en förening
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
som bör vara avgörande för skattegynnandet och inte i vilken organisationsform som verksamheten drivs ( prop. 2013/14:1 s. 286–287 ). Med gemensamma ändamålsbestämmelser uppnås neutrala skattekonsekvenser, om t.ex. en stiftelse främjar en verksamhet
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
som bör vara avgörande för skattegynnandet och inte i vilken organisationsform som verksamheten drivs ( prop. 2013/14:1 s. 286–287 ). Med gemensamma ändamålsbestämmelser uppnås neutrala skattekonsekvenser, om t.ex. en stiftelse främjar en verksamhet
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
som bör vara avgörande för skattegynnandet och inte i vilken organisationsform som verksamheten drivs ( prop. 2013/14:1 s. 286–287 ). Med gemensamma ändamålsbestämmelser uppnås neutrala skattekonsekvenser, om t.ex. en stiftelse främjar en verksamhet
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
, socialt utsatta, asylsökande, personer med stor försörjningsbörda eller kroniskt sjuka. Även andra personer kan vara i behov av extra stöd och kan därför anses vara behövande. Det bör i framtiden därför vara möjligt för en stiftelse, förening
/ Vägledning / 2014 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
, socialt utsatta, asylsökande, personer med stor försörjningsbörda eller kroniskt sjuka. Även andra personer kan vara i behov av extra stöd och kan därför anses vara behövande. Det bör i framtiden därför vara möjligt för en stiftelse, förening
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
eller importerat motorbränslet till Sverige som är stödmottagare. Det rör sig om de stödordningar som innebär att befrielse från skatt ges för flytande biodrivmedel och biogas som motorbränsle. Av förarbetena framgår följande: Enligt regeringens uppfattning bör
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skattetillägg när en uppgiftsskyldig gör en komplettering efter att en oriktig uppgift har lämnats
att en sådan rättelse omfattar alla ändringar, såväl ändringar som begärs i en begäran om omprövning av ett beslut som ändring av uppgifter i en komplettering innan Skatteverket har fattat något beslut (prop. 2017/18:144 s. 10). En rättelse bör av tydlighetsskäl ske
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
utan onödigt dröjsmål (jfr 6 § andra stycket FL ). Skatteverket ska från fall till fall avgöra i vilken omfattning och på vilket sätt frågor från enskilda ska besvaras. I den mån det är möjligt och lämpligt bör Skatteverket lämna svar på frågor som rör verkets
Saknas: frågeställningar stiftelse
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
och på vilket sätt frågor från enskilda ska besvaras. I den mån det är möjligt och lämpligt bör Skatteverket lämna svar på frågor som rör verkets verksamhetsområde. Om Skatteverket inte kan eller bör svara på frågan ska verket meddela frågeställaren
Saknas: frågeställningar stiftelse