Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar beslut bör torde" | Alla | 766 träffar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
som bör vara avgörande för skattegynnandet och inte i vilken organisationsform som verksamheten drivs ( prop. 2013/14:1 s. 286–287 ). Med gemensamma ändamålsbestämmelser uppnås neutrala skattekonsekvenser, om t.ex. en stiftelse främjar en verksamhet
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
i den uppräkning som görs i lagtexten. Ändamålet bör ha en sådan karaktär att det är av samhällelig natur och bidrar till att upprätthålla och stärka de grundläggande värderingar samhället vilar på. Verksamheter som bedrivs med stöd från stat och kommun anges
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
i den uppräkning som görs i lagtexten. Ändamålet bör ha en sådan karaktär att det är av samhällelig natur och bidrar till att upprätthålla och stärka de grundläggande värderingar samhället vilar på. Verksamheter som bedrivs med stöd från stat och kommun anges
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
i den uppräkning som görs i lagtexten. Ändamålet bör ha en sådan karaktär att det är av samhällelig natur och bidrar till att upprätthålla och stärka de grundläggande värderingar samhället vilar på. Verksamheter som bedrivs med stöd från stat och kommun anges
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
ska ta sin utgångspunkt i den uppräkning som görs i lagtexten. Ändamålet bör ha en sådan karaktär att det är av samhällelig natur och bidrar till att upprätthålla och stärka de grundläggande värderingar samhället vilar på. Verksamheter som bedrivs
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
som bör vara avgörande för skattegynnandet och inte i vilken organisationsform som verksamheten drivs ( prop. 2013/14:1 s. 286–287 ). Med gemensamma ändamålsbestämmelser uppnås neutrala skattekonsekvenser, om t.ex. en stiftelse främjar en verksamhet
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
som bör vara avgörande för skattegynnandet och inte i vilken organisationsform som verksamheten drivs ( prop. 2013/14:1 s. 286–287 ). Med gemensamma ändamålsbestämmelser uppnås neutrala skattekonsekvenser, om t.ex. en stiftelse främjar en verksamhet
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
januari 2014 fått gemensamma ändamålsbestämmelser i 7 kap. 4 § IL . I förarbetena poängteras att det är ändamålet med verksamheten som bör vara avgörande för skattegynnandet och inte i vilken organisationsform som verksamheten drivs ( prop. 2013/14:1 s
/ Vägledning / 2014 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
januari 2014 fått gemensamma ändamålsbestämmelser i 7 kap. 4 § IL . I förarbetena poängteras att det är ändamålet med verksamheten som bör vara avgörande för skattegynnandet och inte i vilken organisationsform som verksamheten drivs ( prop. 2013/14:1 s
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Promemoria rörande vissa skatterättsliga frågor med anledning av slopade s.k. stoppregler
Nytt: 2007-08-10 Avsnitt 13 om mervärdesskatt i detta ställningstagande upphör att gälla, eftersom avsnittet i huvudsak innehåller information som framgår av Handledning för mervärdesskatt. Bifogade promemoria behandlar vissa skatterättsliga frågor