Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar beslut landsting ska" | Mervärdesskatt | Alla | 1190 träffar
/ Vägledning / 2024 / Mervärdesskatt / Beskattningsunderlag / Beskattningsunderlag vid leverans av varor, tillhandahållande av tjänster och unionsinterna förvärv av varor / Vad ska inte ingå i beskattningsunderlaget?
Prisnedsättningar och rabatter | Varureturer | Kundförlust I beskattningsunderlaget ska inte ingå prisnedsättningar och rabatter som ges vid tidpunkten för leveransen eller vid tillhandahållandet. Det finns också vissa fall
/ Vägledning / 2022 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Omsättning / Vad är omsättning?
i allt väsentligt på mervärdesskattekommitténs riktlinje från det 102:a mötet den 30 mars 2015, dokument H, punkten 4.3 . Skatteverket anser att riktlinjerna ska gälla vid tillämpningen av ML när det gäller de frågor som ställningstagandet behandlar. Det företag
/ Vägledning / 2021 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Omsättning / Vad är omsättning?
. Det kan därför i enskilda fall uppkomma frågor om den ekonomiska verksamhet som enligt bolags- och delägaravtalen ska bedrivas gemensamt i handelsbolaget mot utomstående kunder, i stället faktiskt bedrivs självständigt av en eller flera av delägarna
/ Vägledning / 2023 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Omsättning / Vad är omsättning?
ska belasta omsättningen av en vara eller en tjänst till en konsument. Med omsättning menas att en vara överlåts mot ersättning eller att en tjänst utförs, överlåts eller på annat sätt tillhandahålls mot ersättning ( 2 kap. 1 § ML , artikel 2
/ Vägledning / 2020 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Omsättning / Vad är omsättning?
till ställningstagandet framgår att i avvaktan på en rättslig prövning av de bedömningar Skatteverket gjort i ställningstagandet ska beslut i enlighet med ställningstagandet inte fattas. Tillämpningsinformationen gäller till och med den 31 mars 2020. Skatteverket anser
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Kommunerna och de nya reglerna om omvänd skattskyldighet till mervärdesskatt vid inköp av byggtjänster
skattskyldighet ska tillämpas. Frågor har i detta sammanhang uppkommit om vad som gäller när en kommun förvärvar sådana byggtjänster. 3 Gällande rätt m.m. I 1 kap. 16 § mervärdesskattelagen (1994:200), ML, anges att med kommun förstås kommun och landsting enligt
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Undantaget för skatteplikt för utbildning, mervärdesskatt
Skatteverket en översyn av hur 3 kap. 8 § första och tredje stycket mervärdesskattelagen (1994:200), ML, ska tolkas. De frågor som framförallt ska klarläggas är Skatteverkets uppfattning beträffande vad begreppet utbildning innefattar
/ Vägledning / 2016 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Avdrag och återbetalning för ingående skatt / Ingående mervärdesskatt för staten och kommunerna m.fl. / Ersättning till kommuner och regioner m.fl.
inte den konkurrensfördel gentemot upphandling av varor och tjänster som annars skulle bli följden av den begränsade avdragsrätten. Utgångspunkten är dock att kommuner och landsting ska bära kostnaden för mervärdesskatten i verksamhet som inte medför skattskyldighet
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Avdrag och återbetalning för ingående skatt / Ingående mervärdesskatt för staten och kommunerna m.fl. / Ersättning till kommuner och regioner m.fl.
inte den konkurrensfördel gentemot upphandling av varor och tjänster som annars skulle bli följden av den begränsade avdragsrätten. Utgångspunkten är dock att kommuner och landsting ska bära kostnaden för mervärdesskatten i verksamhet som inte medför skattskyldighet
Saknas: svar
/ Vägledning / 2014 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Avdrag och återbetalning för ingående skatt / Ingående mervärdesskatt för staten och kommunerna m.fl. / Ersättning till kommuner och regioner m.fl.
regi inte den konkurrensfördel gentemot upphandling av varor och tjänster som annars skulle bli följden av den begränsade avdragsrätten. Utgångspunkten är dock att kommuner och landsting ska bära kostnaden för mervärdesskatten i verksamhet
Saknas: svar