Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar beslutet bör fyra följdfrågor två" | Vägledning | 2015 | 39 träffar
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
har ett skyddsvärt intresse som berörs av beslutet ( NJA 1987 s. 457 och 1999 s. 622 ). Se vidare Gregow, Utsökningsrätt, 4 uppl. 2012, s. 408 ff. och Kronofogdens handbok Utmätning avsnitt 15.3.1. Skatteverkets talerätt mot Kronofogdens beslut Skatteverket bör kunna
Saknas: fyra följdfrågor
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
Saknas: fyra två
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Tjänst / Skatteplikt och undantag / Lön / Skattekompensation
till vissa följdfrågor om nettolöner gällande förmåner och arbete del av år. Rättsfall som ligger till grund för beräkningsmodellen Det finns tre rättsfall som gäller skattekompensation. Två av dessa utgör grunden för den beräkningsmodell för beskattning
Saknas: beslutet fyra
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
. Två olika former av kommunikationsskyldighet Skatteverkets kommunikationsskyldighet enligt SFL regleras i 40 kap. 2 § SFL och 40 kap. 3 § SFL . Bestämmelserna tar upp två situationer där kommunikation ska ske innan ett ärende avgörs. För det första ska
Saknas: fyra följdfrågor
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
kompletterat de lämnade uppgifterna. Däremot framställs inte något yrkande om att det felaktiga beslutet ska ändras. I detta fall blir det därför upp till Skatteverket att meddela ett omprövningsbeslut på eget initiativ. Om två år har passerat efter utgången
Saknas: fyra följdfrågor
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / Skuldsanering / Att överklaga eller ompröva en skuldsanering
beaktade HD att det endast gått två dagar från skuldsaneringsbeslutet till det att fadern avled och att gäldenären inte hade hunnit inrättat sig efter beslutet. Gäldenärens avstående från rätt till efterarv ansågs inte vara skyddsvärd och därför fanns
Saknas: följdfrågor svar
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Värdefaktorer och riktvärde / Tomtmark på lantbruksenhet
klasser (VA-klasser) fastighetsrättsliga förhållanden: två klasser för värderingsenheter belägna i grupphusområde och tre klasser för övriga värderingsenheter (FR-klasser) typ av bebyggelse: tre klasser (bebyggelseklasser) närhet till strand: fyra klasser
Saknas: beslutet följdfrågor
/ Vägledning / 2015 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Kontrollavgift / Kontrollavgift för kassaregister / Förutsättningar för att ta ut kontrollavgift
i en bilaga till beslutet om kontrollavgift. Det innebär följande om Skatteverket upptäcker brister vid två olika kontrollbesök. Om det gäller samma brist kan kontrollavgift för båda bristerna bara tas ut om Skatteverket vid det andra kontrollbesöket fattat
Saknas: följdfrågor svar
/ Vägledning / 2015 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Kontrollavgift / Kontrollavgift för kassaregister / Befrielse från kontrollavgift
sett bör det krävas minst två oregistrerade eller felregistrerade försäljningar för att Skatteverket ska ta ut någon kontrollavgift. Detta gäller i vart fall när det inte är fråga om stora belopp. Om det är uppenbart att företaget medvetet låtit
Saknas: följdfrågor svar
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursansökningsförfarandet / Obestånd – en förutsättning för konkurs / Den allmänna obeståndsgrunden
från konkursförhandlingen bör de av borgenären anförda tecken på obestånd (insolvensindicier) kunna leda till att en konkursansökan bifalls. Gäldenären kan dock förhindra en konkurs genom att försöka förminska bevisvärdet av insolvensindiciet i sig. Den stora skillnaden
Saknas: följdfrågor svar