Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar beslutet bör fyra nio" | 2020 | 8 träffar
/ Vägledning / 2020 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
ges för flytande biodrivmedel och biogas som motorbränsle. Av förarbetena framgår följande: Enligt regeringens uppfattning bör med producent eller importör i detta lagstiftningsärende förstås den aktör som producerar eller importerar det färdiga
Saknas: beslutet
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1998:506) om punktskattekontroll av transporter m.m. av alkoholvaror, tobaksvaror och energiprodukter
av detta. Ersättningsskyldigheten ska efterges helt eller delvis om det framstår som oskäligt att ta ut ersättning. Lag (2018:1888) . 8 § En transportkontroll får inte pågå längre än sex timmar eller, i fall som avses i 1 a §, längre än fyra timmar. Om den som har skyldigheter
Saknas: bör nio
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1994:1776) om skatt på energi
) om vägtrafikdefinitioner. Lag (2001:569) . 6 § Med skepp avses i denna lag fartyg vars skrov har en största längd av minst tolv meter och en största bredd av minst fyra meter. Med båtar avses andra fartyg. Lag (2017:1057) . 7 § Med införsel förstås att en produkt förs in
Saknas: bör nio
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1994:1776) om skatt på energi
) om vägtrafikdefinitioner. Lag (2001:569) . 6 § Med skepp avses i denna lag fartyg vars skrov har en största längd av minst tolv meter och en största bredd av minst fyra meter. Med båtar avses andra fartyg. Lag (2017:1057) . 7 § Med införsel förstås att en produkt förs in
Saknas: bör nio
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 389/2012 av den 2 maj 2012 om administrativt samarbete i fråga om punktskatter och om upphävande av förordning (EG) nr 2073/2004
till. Mot bakgrund av de erfarenheter som gjorts och den senaste tidens utveckling är det nödvändigt att ändra förordningen på flera punkter. Med tanke på det stora antal ändringar som är nödvändiga bör förordningen av tydlighetsskäl ersättas med en ny förordning. (2
Saknas: fyra nio
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/87/EG av den 13 oktober 2003 om ett system för handel med utsläppsrätter för växthusgaser inom gemenskapen och om ändring av rådets direktiv 96/61/EG
miljöhandlingsprogrammet som fastställts genom Eu ropaparlamentets och rådets beslut nr 1600/2002 ( 5 ) anges det att klimatförändring är en prioriterad fråga för åtgärder och att ett system för handel med utsläppsrätter som omfattar hela gemen skapen bör upprättas
Saknas: nio
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG av den 23 april 2009 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor och om ändring och ett senare upphävande av direktiven 2001/77/EG och 2003/30/EG
nationella mål är att skapa säkerhet för investerarna och främja en kontinuerlig utveckling av sådana tekniker som genererar energi från alla typer av förnybara energikällor. Beslutet om huruvida ett mål ska vara bindande bör därför inte skjutas upp i väntan
Saknas: fyra nio
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Rådets direktiv 2003/96/EG av den 27 oktober 2003 om en omstrukturering av gemenskapsramen för beskattning av energiprodukter och elektricitet
realvärde, den internatio nella konkurrenskraften för gemenskapens företag och de bredare målsättningarna i fördraget. (9) Medlemsstaterna bör ges den flexibilitet som är nödvändig för att en politik anpassad till deras nationella förhållanden skall kunna
Saknas: fyra nio