Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar beslutet bör fyra två" | Ställningstaganden | Alla | 160 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilka tax rulings (förhandsbesked) ska Skatteverket lämna information om enligt Action 5 i OECD:s/G20:s BEPS-projekt?
, Taking Into Account Transparency and Substance” (Slutrapporten), innehåller en av de fyra minimistandarder som länderna enats om i BEPS-projektet. Minimistandarden från Action 5 består av två delar; dels ett ramverk för tvingande spontant
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Frågor och svar på grund av nya faktureringsregler m.m. när det gäller mervärdesskatt
successivt allt efterhand. Förutom att frågorna och svar läggs ut i berörda ämnesdatabaser kommer de att återges på Skatteverkets hemsida. Här kommer även att finnas en förkortad version av respektive fråga och svar. För kännedom bör även nämnas
Saknas: beslutet fyra
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Frågor och svar (A) - allmänna förutsättningar för omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn
i kraft den 1 januari 2017 sett över tidigare ställningstaganden med frågor och svar om reglerna om omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn. De svar som Skatteverket tidigare lämnat på frågor om omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt
Saknas: beslutet fyra
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skrivelse nr. 4 beträffande frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.
reglerna har föranlett ändringar i mervärdesskattelagen (1994:200), ML, skattebetalningslagen (1997:438), SBL, och bokföringslagen (1999:1079), BFL. Nedan lämnas ytterligare redogörelse på olika uppkomna frågor. Fråga 1 Av 11 kap. 4 § ML framgår
Saknas: beslutet fyra
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skrivelse nr 3 med frågor och svar i anledning av nya regler om omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn
en sammanställning av ett antal frågor om säljarens och köparens status samt Skatteverkets svar på dessa. Skatteverket har tidigare i två skrivelser 2007-06-26, dnr 131 409261-07/111, och 2007-06-26, dnr 131 409437-07/111, redogjort för sin syn på ett antal frågor
Saknas: beslutet fyra
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Hur ska omprövnings- och överklagandetiden beräknas för ett beslut om mervärdesskatt som avser en redovisningsperiod som sträcker sig över två beskattningsår?
är huvudregeln att beslutet ska meddelas inom två år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut, tvåårsfristen (66 kap. 21 § SFL). Om det finns förutsättningar för efterbeskattning får ett sådant beslut meddelas inom sex år från utgången
Saknas: frågor fyra
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen
:1244), SFL. Även om det i ett sådant beslut inte framgår att en prövning av förutsättningarna för efterbeskattning skett gäller beslutet och det ska inte undanröjas, eftersom det inte är tillåtet att efterbeskatta samma fråga två gånger. Beslutet ska
Saknas: fyra svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skatteverkets bedömning av frågor som uppkommer i samband med att ett barn som fötts av surrogatmoder utomlands flyttar till Sverige
Detta ställningstagande har ersatts av ställningstagandet Upphävande av ställningstagandet Skatteverkets bedömning av frågor som uppkommer i samband med att ett barn som fötts av surrogatmor utomlands flyttar till Sverige (Dnr 131 182694-16/111
Saknas: fyra svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Fråga om det föreligger en utredningsskyldighet för Skatteverket, som har betydelse för uttag av skattetillägg, när redovisad utgående mervärdesskatt i en skattedeklaration understiger 25, 12 respektive 6 % av den i deklarationen redovisade skattepliktiga omsättningen inom Sverige
som han varit skyldig att lämna. En uppgift ska dock inte anses vara oriktig om uppgiften är så orimlig att den uppenbart inte kan läggas till grund för beslutet. Av 3 kap. 1 § taxeringslagen (1990:324), TL, framgår att Skatteverket ska se till att ärendena
Saknas: fyra svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Fråga om växa-stöd i några fall
” avses inte endast företaget i fråga utan också andra företag som står i intressegemenskap med detta företag på ett sådant sätt att de bör ses som en enhet. Ett enkelt bolag föreligger om två eller flera personer har avtalat att utöva verksamhet i bolag
Saknas: beslutet fyra