Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar beslutet bör fyra" | Förvaltningsrätt & förfarande | Ställningstaganden | 2017 | 18 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen
att beslutet saknar laga verkan. Om Skatteverket uppmärksammar sådana brister i ett beslut bör dessa åtgärdas. Eftersom ett sådant beslut alltså gäller ska det inte undanröjas och ersättas med ett nytt bättre motiverat beslut. En sådan åtgärd skulle nämligen
Saknas: fyra svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Fråga om omprövningsbeslut som är till den skattskyldiges nackdel och som meddelas efter ordinarie omprövningsfrist alltid är att anse som efterbeskattnings- respektive eftertaxeringsbeslut.
den oriktiga uppgiften och tagit ställning till om skäl för efterbeskattning respektive eftertaxering föreligger, kan inte anses innebära att beslutet saknar laga verkan. Uppmärksammar Skatteverket sådana brister i ett beslut bör dessa åtgärdas. Eftersom
Saknas: fyra svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Utgör Skatteverkets åtgärd att begära indrivning hos Kronofogdemyndigheten enligt 20 kap. skattebetalningslagen (1997:483,SBL) ett överklagbart beslut?
en handling som bl.a. utvisar dagen för beslutet, beslutets innehåll och vem som har fattat beslutet. Skatteverket har i en skrivelse 2001-12-11, dnr 12214-01/100, angående verkets möjlighet att ändra restföringsgränsen för skattekontoskulder, uttalat
Saknas: svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vad är byggverksamhet och när föreligger en byggarbetsplats?
inte anser det möjligt att ge ett generellt heltäckande svar anger verket i stället sin uppfattning om på vilka grunder bedömningarna ska göras. Vilka arbeten är byggverksamhet? Med byggverksamhet avses enligt lagens definition näringsverksamhet som avser
Saknas: beslutet
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Uppskjuten återbetalning av överskjutande mervärdesskatt och punktskatt
ha kommit in till Skatteverket inom tre veckor från den dag då den skattskyldige fick del av beslutet. 2 Bakgrund och frågeställning Frågor har väckts om vilken överklagandetid som gäller för beslut enligt 50 § SBF och om det är tillräckligt att Skatteverket
Saknas: fyra svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Väsentlig ekonomisk betydelse enligt 2 kap. 4 § p. 2 taxeringslagen
för den skattskyldige kan ärendet avgöras av tjänsteman. Väsentlighetskravet bör enligt Skatteverkets mening generellt knytas till skatteeffekten av det tilltänkta beslutet. Med den utgångspunkten får enligt Skatteverkets bedömning tjänsteman avgöra ärende
Saknas: fyra svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Beslut att redovisningsperioden för mervärdesskatt ska vara en kalendermånad i stället för tre
initiativ enligt 10 kap. 14 b § första stycket andra punkten skattebetalningslagen (1997:483), SBL, ska meddelas i form av en särskilt uppsatt beslutshandling. Underrättelse om beslutet sker genom att beslutshandlingen expedieras. Beslut om ändrad
Saknas: fyra svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Återförvisning/överlämnande av mål till Skatteverket för fortsatt handläggning
att domstolen undanröjt det överklagade beslutet bör domen överklagas förutsatt att det undanröjda beslutet tillkommit i laga ordning. Filer på sidan 130 687830-04_111.docx body.xml errors.xml tableofcontents.xml updatearticles.xml
Saknas: fyra svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Överklagbarheten av Skatteverkets beslut enligt avgiftsförordningen (1992:191)
under förutsättning att beslutet har skriftlig form. Detta gäller dock inte om beslutet inte har några eller endast obetydliga rättsverkningar och inte heller om det särskilt reglerats att det ifrågavarande beslutet inte är överklagbart. Ett beslut av Skatteverket
Saknas: fyra svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Beloppsgränser för uttag av skattetillägg och för eftertaxering respektive efterbeskattning
upphov till frågor om vilka beloppsgränser som bör gälla. Motsvarande frågor har aktualiserats även på eftertaxerings- respektive efterbeskattningsområdet. Med hänsyn till att beloppsgränserna har viss koppling till penningvärdet och till att dessa ska
Saknas: fyra svar