Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar beslutet bör två" | 2016 | 1399 träffar
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
gentemot Kronofogden. Om Kronofgodens beslut kan sägas vara till nackdel för det borgenärsintresse som Skatteverket representerar bör Skatteverket också ha talerätt mot beslutet. Kronofogden ska som verkställande myndighet yttra sig Om ett överklagande
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
Kommunikation är ett uttryck för den viktiga rättsprincipen att ingen får dömas ohörd. Skatteverket har en kommunikationsskyldighet i två situationer. Kommunikation ska då ske innan Skatteverket fattar sitt beslut. Kommunikation är viktigt
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
kompletterat de lämnade uppgifterna. Däremot framställs inte något yrkande om att det felaktiga beslutet ska ändras. I detta fall blir det därför upp till Skatteverket att meddela ett omprövningsbeslut på eget initiativ. Om två år har passerat efter utgången
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Reklamskatt / Återbetalning
återbetalas efter årets utgång av den inbetalade skatten på 190 000 kr endast 160 000 kr. Skulle det omvända förhållandet föreligga mellan de två halvåren bör den första utbetal-ningen maximeras till 150 000 kr och samma belopp utbetalas efter årets utgång
/ Vägledning / 2016 / Folkbokföring / Flytta inom Sverige / Barns folkbokföring
att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter vårdnadshavarna gemensamt. Skatteverkets bedömning om var barnet bör folkbokföras ska normalt grunda sig på föräldrarnas uppgifter om barnets boende. Om vårdnadshavarna samstämmigt uppger
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
Ett beslut om omprövning till nackdel för den som beslutet gäller, av ett beslut om skatt eller avgift som avses i 2 kap. 2 § SFL , får enligt huvudregeln meddelas inom sex år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut (efterbeskattning
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Förvaltning och tillsyn / Förvaltning av ett konkursbo
eller föra talan i rättegång på boets vägnar. Förvaltaren bör dock alltid själv ta ställning till mera betydelsefulla frågor. Vidare får förvaltaren inte delegera frågor som innefattar myndighetsutövning, t.ex. betalning av lönegarantiersättning ( RH 1993:27
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
på frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får begära omprövning eller överklaga vem som får begära ut sekretessbelagda uppgifter vem som får utse ett ombud måste man veta vem som är behörig företrädare
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
). Ett exempel på detta är när det gäller att avgöra till vilket av två beskattningsår en oredovisad inkomst är hänförlig. Om ett betalningssäkringsbeslut har avsett år 1 och det senare visar sig att inkomsten i stället avser år 2, bör ersättning kunna vägras
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Företagsrekonstruktion och offentligt ackord / Offentligt ackord
blir det också kännbart om kostnaden för lönegaranti ska utbetalas i två insolvensförfaranden, som fallet blir om konkurs inträder efter rekonstruktionsförfarandet. Skatteverket bör ansluta sig till ackordsförslaget när det bedöms att företaget