Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar beslutet fyra nio" | Vägledning | 2023 | 11 träffar
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Koncernavdrag / Slutlig förlust
för något annat kvarvarande koncernbolag än det i vilket de har uppkommit så är förlusterna inte slutliga. Av EU-domstolens svar på fråga 3 framgår emellertid att den omständigheten inte i sig utesluter att förlusterna kan vara slutliga. Av svaret på fråga 3
Saknas: beslutet nio
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Armlängdsprincipen
således en analys även av de resterande fyra stegen som beskrivs i punkt 1.36. Det är särskilt nödvändigt att analysera det faktiska beteendet mellan parterna för att se om beteendet överensstämmer med hur parterna har beskrivit sina interna mellanhavanden
Saknas: nio
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Aktiebolag / Förbjudna lån / Civilrättsliga regler om låneförbud
beloppet hade bokförts som en fordran på aktieägaren. Mer än nio månader efter utbetalningen, men under samma räkenskapsår, fattades ett formenligt beslut om vinstutdelning med ett utdelningsbelopp som översteg fordran och hela utdelningsbeloppet betalades
Saknas: beslutet fyra
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Jämförbarhetsanalys
kan behöva upprepas när man letar efter jämförelseobjekt. Den process som beskrivs består av följande nio steg: Fastställa vilka år som är aktuella för jämförelsen. Övergripande analysera det undersökta företagets förhållanden och omständigheter. Analysera
Saknas: beslutet svar
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Fullföljdskravet
av flera år. En vanlig bedömningsperiod har varit fem år: innevarande beskattningsår plus fyra år bakåt i tiden. I praxis har även en längre bedömningsperiod tillämpats varvid hänsyn har tagits till år såväl bakåt som framåt i tiden ( RÅ 2001 ref. 17 , RÅ
Saknas: beslutet nio
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Tonnagebeskattning / Återkallelse av godkännande
( 13 a kap. 10 § första stycket 1 SFL ). Begäran om återkallelse ska göras senast 5 år i förväg Begäran om återkallelse ska ha kommit in till Skatteverket senast fyra år före ingången av det sista beskattningsår då tonnagebeskattning ska ske ( 13 a kap
Saknas: nio svar
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Finansiella transaktioner
. Innehållet och strukturen i kapitel X Kapitel X består av en kort inledning (avsnitt A) och av fyra större avsnitt, B–E. Avsnitt B beskriver sambandet mellan vägledningen om finansiella transaktioner och vägledningen i avsnitt D.1 i kapitel
Saknas: beslutet nio
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Omstruktureringar
. Del I behandlar frågor om armlängdsmässig kompensation för omstruktureringen som sådan medan del II behandlar frågor om ersättning för koncerninterna transaktioner efter att omstruktureringen har genomförts. Del I har sex underavsnitt (A–F) medan del
Saknas: nio svar
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Koncerninterna tjänster
kan emellertid ge ekonomiska fördelar även för andra koncernföretag som inte direkt omfattas av beslutet eftersom analyserna kan ge värdefull information om deras egna affärsverksamheter. Dessa fördelar som uppkommer som en bieffekt av andra beslut medför normalt
Saknas: nio svar
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Regelverk / Den svenska korrigeringsregeln
. Högsta förvaltningsdomstolen uttalade att kammarrätten hade lagt bestämmelsen om avdrag för driftkostnader till grund för beslutet, men ansåg att korrigeringsregeln borde ha tillämpats då den har företräde framför generella regler vid beräkning av en näringsverksamhets
Saknas: fyra nio