Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar betydelser bör språkversioner" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2022 | 170 träffar
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
i vilken omfattning och på vilket sätt frågor från enskilda ska besvaras. I den mån det är möjligt och lämpligt bör Skatteverket lämna svar på frågor som rör verkets verksamhetsområde. Om Skatteverket inte kan eller bör svara på frågan ska verket meddela
Saknas: betydelser språkversioner
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
Saknas: språkversioner
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / EU-rättens påverkan på svensk rätt / Rättskällor inom EU-rätten
är autentiska på alla de officiella språken, därför måste samtliga språkversioner jämföras. Vid en tolkning av en unionsrättslig bestämmelse kan en formulering som används i en språkversion inte ensam ligga till grund för tolkningen eller ges en större betydelse
Saknas: bör svar
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Utformning av föreläggande och hur föreläggandet följs
om att den som har förelagts har nåtts av föreläggandet kan delgivning användas. Svar på föreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra hur en uppgift ska lämnas . Huvudregeln
Saknas: bör språkversioner
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
frågor och svar om land-för-land-rapporteringen på sin webbplats www.oecd.org i ett dokument som heter ”Guidance on the Implementation of Country-by-Country Reporting” (Guidance). Dokumentet uppdateras löpande med nya frågor och svar. Dessa svar
Saknas: betydelser språkversioner
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Bevisning
i skatteärenden är: uppgifter i en deklaration uppgifter om andra fakta som den enskilda lämnar i svar uppgifter upptagna i kontrolluppgifter uppgifter inhämtade genom förelägganden iakttagelser vid en revision eller ett kontrollbesök notoriska fakta
Saknas: språkversioner
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
kommunikation är 14 dagar men svarstiden bör uppgå till minst 5 dagar. Så kort tid ska användas med stor försiktighet och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar
Saknas: språkversioner
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Tolkning och översättning
ska vara begripligt innebär att det ska vara anpassat så att mottagaren bör kunna förstå. Kravet på klarspråk gäller både det skriftliga och det muntliga ( prop. 2008/09:153 s. 32 och 48 ). Avvikelser från bestämmelserna i språklagen måste göras i lag
Saknas: språkversioner
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förhandsbesked i skattefrågor
? Förhandsbesked ska normalt gälla rättsfrågor där lagstiftning och praxis inte ger ett klart svar på vad som gäller. Ett förhandsbesked får inte gälla värderingsfrågor eller bevisfrågor. Förhandsbesked om inkomstskatt ska gälla frågor som har betydelse
Saknas: bör språkversioner
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Underrättelse om innehållet i beslut och om hur man överklagar
som är aktuella. En förutsättning är exempelvis att enskilda på ett enkelt och smidigt sätt kan kontakta Skatteverket för att få svar på frågor om beslutet, så att Skatteverkets serviceskyldighet uppfylls. Ett ytterligare krav är att uppgifterna alltid
Saknas: språkversioner